student

    Kan jag bli antagen till socionomutbildningen med 17.75 i meritvärde på högskolan Halmstad som i höstas hade 18.15 antagningspoäng? Hur mycket chans har jag för att komma in? Vad kan jag göra för att höja mig? Har läst engelska 7. Hinner jag läsa spanska 1,2,3 och 4 tills 21 juni där man ska vara klar?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej, hur antagningsgränserna "beter sig" - alltså om de går upp eller ner är omöjligt att veta på förhand. Därför är det bra att både göra Högskoleprovet och försöka höja sitt meritvärde.
    Du frågar om du hinner läsa fyra kurser i moderna språk och så här är det: på heltid kan man läsa en styck 100p. gymnasiekurs på 5 veckor, alltså fyra kurser på sammanlagt 20 veckor om man läser på heltid. Fråga på komvux i din kommun om de har sådant upplägg att du skulle kunna läsa de kurserna en efter varandra direkt, på heltid. det är nu fler veckor kvar från idag till 21 juni 2021 som är sista dag för komplettering av högskoleansökan, därför borde det (i alla fall teoretiskt sett) vara möjligt.
    Prata annars med SYV på komvux i din kommun om hur du kan höja ditt meritvärde på annat sätt. Fundera också på prövningar.
    Lycka till!
    ANNA