Alexander
    Just nu går jag i 3:an. Jag fick E I matte 3c och har lagt till matte 4, matte 5 och engelska 7. Jag är inte största plugghästen och undrar om ni rekommenderar att jag typ tar bort en av de, helst matte 5. Jag tror jag kommer klara av det, men det kommer vara väldigt jobbigt. Dessutom för högskolan behöver jag bara matte 4.

    1 Svar

    Vägledare SYV

    Hej,
    du kan se innehåll i matte 5 på www.matteboken.se
    Det finns ingen högskoleutb.i Sverige (i alla fall så vitt jag vet) som skulle kräva matte 5, utan civilingenjörsprogrammen, läkar- och tandlärar- samt veterinär kräver "endast" matte 4.
    När du söker till en utb., som kräver matte 4, kommer godkänt betyg i matte 5 ge dig + 1.0 i merit (alltså en hel meritpoäng, vilket är rätt mycket). Engelska 7 ger också + 1.0 till meritvärde men totalt kan man få upp till 2,5 meritpoäng. T.ex godkänt betyg i matte specialisering skulle ge dig + 0.5 och även moderna språk ger också + 0.5 (och mod.språk 4 ger + 1.0).
    Skulle du få F i matte 5, och har den kursen i ditt examensbevis kommer du förlora rätt mycket i meritvärde på det, för att du inte får meritpoängen och även sänker ditt jämförelsetal med - 0.4 så skillnaden mellan att ha E och F i matte 5 blir för dig plus-minus 1.4 (av totalt 22,5 som är högsta meritvärde man kan uppnå, över huvudet taget). Så, mycket kommer att stå på spel och det kan - för att uppnå så högt meritvärde som möjligt, vara bättre för dig att läsa en annan kurs som kanske inte ger meritpoäng, men skulle du få E i den kursen (i stället för F i matte 5) kommer du vinna + 0.4 på det inom ditt jämförelsetal och om du får A betyg i den "andra 100p.kursen" kommer du vinna ännu + 0.4 i jämförelsetal.
    Å andra sidan, om du siktar på en högskoleutbildning som kräver matte 4, så måste du vara kapabel att klara högre/svårare studier i matte än matte 4 (annars blir det kanske för jobbigt på den högskoleutb. sen - för att komma in är ju inte hela grejen, utan man måste sedan även klara av hela programmet).
    Så, det finns för- och nackdelar i att läsa matte 5. Fråga på din skola vilken annan kurs skulle du kunna läsa i stället för matte 5. Du borde kunna resonera på samma sätt med syv på din skola och hen vet dessutom även vilka andra kurser som skulle passa i ditt schema (och där det också finns plats) som du kan läsa i stället för matte 5.
    Info om meritp. för dig som läser mot exam.bevis - var god se gymnasieguiden.se/informeras/meritpoaeng