Kimia
    Jag ska göra HP flera gånger varje höst och varje vår.Och så ska jag läsa kurser för max antal meritpoäng på komvux.Men om jag tar ut gymnasieexamen från VO,med nätan höga betyg,jag menar alltså betyg som är C,D,E och några enstaka B och kanske 1/2 stycken A.Kommer jag kunna ha chans att komma i läkarutbildningen?.

    1 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden
    Hej Kimia,
    det är klart det finns chanser att komma in på en utbildning.
    Hur stora de är - är dock en annan fråga, som är helt omöjligt att svara på.
    Gör HP nu till våren, se vad du får för resultat. De senaste åren var det minst 1,75 på HP som krävdes. Får du över 1,5 första gång du gör HP, kan du träna upp resten under de återstående två åren.

    Gör ditt bästa. Det är max vad du kan göra. Alla kan inte bli läkare. Det är många fler som har den drömmen än de som kommer att bli läkare. Att komma in på läkarutbildningen är bara början. Det är ännu svårare att hänga med på utbildningen i 5,5 år och få examen, än att komma in. Det är en tuff utbildning & passar inte alla.

    Har du den drömmen, det är klart du bör jobba mot den. Bra, dock, är om du kan ha en reservplan (så kallad "plan B"). Det finns många fler yrken där man tar hand om människor & som ven handlar om medicin på ett eller annat sätt.

    Kolla igenom yrkena på http://www.framtid.se/professions/ för att se om du hittar något mer som verkar vara intressant.

    Bästa hälsningar & lycka till!
    Liselotte SYV
    Liselotte