Sheila
    Hej! Jag ska läsa en engelska 7 kurs på komvux nu till slutet av mars som pågår i 8 veckor och jag ska även ansöka för att läsa ett naturvetenskapligt basår nu när ansökningsperioden för höstterminen börjar så jag undrar då om meritpoängen jag får av engelska kursen kommer att hinna tas med så att dessa extra poäng kommer med i min ansökan trots att de kommer sättas efter att jag ansökt till basåret? Är det inte försent att läsa komvux kursen nu alltså eller kommer mina poäng för engelska 7 läggas till i min ansökan efter kursens avslut om är om över två månader? Jag hoppas verkligen det då jag skulle få större chans med dessa poäng att komma in så om de inte gills kommer jag kanske inte ens komma in på basåret. Mvh Sheila
    • Ludmila : Sista kompletteringsdag är 20 juni 2016.

    1 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej Sheila!

    Precis som Ludmila skriver i sin kommentar, så är sista kompletteringsdag i år - den 20 juni. Det betyder att om du hinner få och skicka nya betyg till Antagning.se innan 20 juni - då kommer de betygen med och påverkar din möjlighet i att komma in på utbildning till hösten.

    När du gör ansökan till högskola mellan 15 mars och 15 april - kryssa i "kommer att komplettera med betyg", då vet Antagning.se att du har för avsikt att skicka kompletteringar. Sedan om du skickar komplettering, kommer komplettering med och påverkar dina chanser att komma in. Om du av någon anledning inte skulle skicka en komplettering, så är du ändå med och konkurrerar om plats på utbildningen för att den kursen som du vill komplettera med, krävs inte för behörighet. Du är behörig ändå. Men jag förstår att du vill att 1.0 i merit som godkänt betyg i Engelska 7 ger, är med och hjäper dig att komma in på högskkola.

    Vänliga hälsningar

    L. :)

    Liselotte