Jag är en elev

    Hej, Jag har skickat in min anmälan till universitetet. Jag har valt civilingenjör programmet i teknisk fysik först och efter det sjukhusfysikersprogrammet. Jag fick veta om jag kommer in i mitt första val då kommer sjukhusfysikersprogrammet att strykas bort. Men om jag ångrar mig då vad kan jag göra? Alltså om jag senare vill läsa till sjukhusfysikersprogrammet men att den har strukits på grund av att jag har kommit in i mitt första val vad kan jag göra då? Får man senare en till chans att ändra sina val ?

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Petra!
    detaljer kring administrationen vid antagning till svenska högskole-Universitetsutbildningar tar du med personal som jobbar på www.antagning.se - tel.nr 0771-550720. Av informationen som man kan läsa sig till på www.antagning.se och av de svar som vi tidigare har fått från antagning.se förstår jag somså att de sökande måste bestämma sig sista anmälningsdag (som till höstterminen 2022 är idag, den 19 april 2022); och att man senare kan ta bort alternativen i sin ansökan men inte kan lägga till nya alternativ.

    Vad jag tror gäller är att du ska kunna ta bort ditt första alternativ och då blir ditt andar alternativ "ditt första" i så fall, men detta måste du göra innan antagning (urval 1) genomförs. När urval 1 har genomförts och om du då blir antagen till ditt första alternativ på heltid (och om då ditt andra alternativ är på heltid - så "försvinner" det andra alternativet som om du ej har sökt det). Om det blir för få behöriga sökande bör SEN ANMÄLAN öppnas och då kan man söka "på nytt" så att säga. Men om ingen Sen anmälan öppnas då får man söka till nästa gång antagning genomförs, under nästa anmälningsperioden.
    Anledning till varför man inte kan ändra sig och byta plats på sina alternativ eller lägga till nya alternativ är att antagningen måste ju någon gång bli färdig/klart. Ska man låta sökande byta och ändra sig, så kommer "alla vänta på alla andra": de andra sökande till samma utbildning vill ju ha klara besked och det så fort som möjligt. De kanske behöver flytta till en ny stad för att kunna påbörja sin utbildning: skaffa bostad, ordna allt kring sin ekonomi; många högskolestuderande har också barn som måste få dagisplats i den nya staden, så det är mycket som ska ordnas för väldigt många vilket ofta tar tid. Folk kan inte vänta på varandra - om att i fall någon ska ändra sig och vill få en annan studieplats.
    Jag förstår att ibland vill man eller t o m Måste ändra sig, men då gör man det bästa av de möjliga alternativen: antingen påbörjar man den utbildning där man är antagen och funderar sedan på att söka om (söka till en annan utbildning nästa gång), eller så avstår man från sin plats (som i så fall går till de som står i RESERV).
    Det är i alla fall som vi förstår antagningsgången men jobbar inte direkt med antagningen. Vi inhämtar information från det som man kan läsa sig till på www.antagning.se och från de svaren vi får från personal som jobbar med de frågorna. OBS! antagningsreglerna kan ibland ändras, så sök gärna aktuell information på www.antagning.se eller ring 0771-550720
    Lycka till med din ansökan!