Kimia
    Efter att jag slutar VO,och läser kurser för behörighet för biomedicinsk analytiker på komvux,kommer jag få en utbildningsplats då när jag söker till utbildningen?.

    Mvh

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV
    Hej Kimia,
    det kan ibland finnas platsgaranti på vissa fortsättningsutbildningar på högskola.
    Dock tillhör det undantagen. Som regel, så konkurrerar man om en utbildningsplats med sina betyg och/eller resultat av högskoleprovet.
    Ju högre betyg man har desto större är chansen att man kommer in.
    Detsamma gäller resultat av högskoleprovet - ju högre resultat, desto större chans.
    Ingen kan ge dig en garanti på att du kommer in på en viss utbildning. Chansen finns alltid att man inte gör det.
    Det enda du kan göra är att kämpa för högre betyg och planera för att göra Högskoleprovet några gånger. Du kan inte göra ngt. mer för att öka dina chanser att komma in på en högskoleutbildning.
    Det kan vara mer produktivt att koncentrera sig på gymnasiestudier och göra sitt bästa i varje kurs än att oroa sig om vad som eventuellt händer om några år.
    Det är de bästa råden jag kan ge dig.
    Anna SYV