Hej Sebastian;
    om du har Examensbevis - då kommer en ny kurser, som inte ingår i ditt exam.bevis påverka till meritvärde och vilken grupp du prövas i (när du söker till högskola) endast om den nya kursen
    krävs för Särskild behörighet
    eller
    om den ger meritpoäng.
    Inga andra nya kurser kommer påverka varken sig ditt meritvärde eller i vilka urvalsgrupper du prövas.
    Men du kan också Höja ett betyg i någon "gammal" kurs, som redan finns i ditt exam.bevis. Och i så fall kommer du med det högre meritvärde prövas i BII (samtidigt som du med ditt gamla, lägre, meritvärde - prövas i BI).

    Har du ett Slutbetyg och inte Examensbevis - återkom i så fall. Det är lite andra regler som gäller när man har ett Slutbetyg.