Natalie
    Hej! Jag har sökt till förskollärarutbildningen som ska börja nu till våren 2017 och mitt mål är att en dag kunna utbilda mig till specialpedagog. Nu är det så att jag har 3 kurser som jag har läst på gymnasiet samt att jag har läst 3 kurser på komvux och så har jag även fått ett studieomdömme från folkhögskolan, detta är vad jag sökte med till förskollärarutbildningen. Om jag kommer in nu till våren så kommer utbildningen vara avslutad om 3,5 år och sedan måste jag jobba 3 år som förskollärare innan jag kan söka till specialpedagog (detta är sammanlagt 6,5 år). Min fråga är då om mina betyg kommer att vara giltiga när jag söker till specialpedagogprogrammet om ca 6,5 år?

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Som regel är betygen giltiga tillsvidare, dvs på obegränsad tid.

    Undantag: om man vill samla in fristående kurser till ett dokument som bekräftar att man tar "gymnasiekompetens " till ett Slutbetyg - då finns 8-års gräns, men även här kan man många ggr få dispens, dvs rektor på komvux kan göra undantag.