Lovisa
    Hej Anna-Lena!
    Jag heter Lovisa och jag har lite frågor angående min framtid, betygssystemet och meritpoäng. Det är nämligen så att jag befinner mig i Australien just nu, jag trivs väldigt bra och hade velat stanna här längre. Jag har dock sökt in till Lunds universitet ekonomiekandidatutbildning som börjar i januari och väntar nu på svar om jag kommer in eller inte. Jag har 18.5 i gymnasiebetyg utan merit till detta program och 20.5 med merit, alltså har jag inte den fulla meriten. Om jag läser matte d, engelska c eller spanska steg 5 på komvux borde jag få den hela meriten, 2.5? Men när jag söker in till universitet igen då, kommer jag ENDAST hamna i urvalsgrupp b2 då? Eller hamnar jag även i urvalsgrupp b1 då fast med mina gamla betyg (alltså 20.5 istället för 21.0)?

    Jag undrar även - nästa år kommer ju de som går ut gymnasiet ha ett annat betygssystem. Kommer detta påverka mina chanser att komma in?

    Skulle vara superduper tacksam om du kunde svara på mina frågor! Tack på förhand!

    Med vänliga hälsningar,
    Lovisa Paulsson

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV
    Hej Lovisa!
    Du är välkommen att höra av dig om du har frågor till oss på Fråga SYV!
    Mvh
    Milla SYV på Fråga SYV
    Studie- och yrkesvägledare