Anna

    Om man har ett meritgivande ämne som utökad kurs, byts det då ut automatiskt?

    Edit: Svar, ja. Jag missade att man kunde se vilket meritvärde man får i sin urvalsgrupp på antagning.se. Jag sökte flera utbildningar och betyget ändrades beroende på om meriten från min utökade kurs krävdes eller inte.

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Hej!
    Om du i ditt examensbevis har U-kurser som ger meritpoäng då räknas även betygen i de kurser (alltså i kurser som ger meritpoäng även om kurserna är "utökade"), in i ditt meritvärde. Vilka kurser som ger meritpoäng kan ändras, beroende av vilken särskild behörighet som krävs för just den högskoleutbildning- t.ex juristprogrammet kräver inte matte för särskild behörighet, då ger redan kursen matematik 2 meritpoäng, men om man med samma betyg söker till läkarprogrammet då ger matte 5 och matte specialisering meritpoäng (för att matte4 krävs för särskild behörighet till läkarprogrammet). Alltså vid ansökan, med exakt samma betyg, men till utbildningar som har olika krav på särskild behörighet kan man få olika höga meritvärden (vilket beror på att man får olika antal meritpoäng inräknade). Meritvärde är det antagning.se som räknar fram. Man kan givetvis själv räkna också men de uträkningar som sökande gör eller någon annan gör som inte jobbar på antagning.se tas inte hänsyn till.
    Om du med din fråga avser någonting annat än det som jag svarade på (ovan) var god återkom.
    Hälsningar
    Mikael