Patrik

    Hej! Min dotter har gått IB, men saknar kemi och fysik i IB-betyget samt har för låg nivå på matematiken (studies level), för att kunna sök naturvetenskapliga högskoleutbildningar. Hon går därför tekniskt/naturvetenskapligt basår nu. Vilket gör att hon nu blir behörig i Sverige. Men vad gäller om hon skulle söka en naturvetenskaplig utbildning utomlands (tex läkarlinjen etc.)? Kommer hon då att kunna ”komplettera upp” sina IB-betyg med de naturvetenskapliga ämnena (och den högre matten) från tekniskt basår? Stort tack på förhand! Med vänlig hälsning, Patrik

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Patrik,
    de utländska skolorna får själva bestämma om de accepterar den behörighet som sökande har. Det kan vara olika på de olika skolorna i olika länder och även ibland på olika skolor i samma land. Kontakta gärna den skolan utomlands dit din dotter vill söka och fråga där.
    Allmänt gäller: oftast är man behörig sökande till utbildningar utomlands, om man är behörig till "motsvarande utbildning" i Sverige.