Mel

    Hej, Jag tog studenten för några år sedan och har sedan dess inte haft möjlighet att plugga vidare. Jag har endast ett studiebevis pga sjukdom på gymnasiet. Jag läste naturvetenskap och har en del F och ett streck. Detta gäller i kemi2, biologi2, matematik 4, franska 4, etik och människans livsvillkor, religon 1. Naturvetenskaplig specialisering samt Gymnasiearbete. Jag vill gärna studera medicin eller IT. Jag undrar hur jag på bästa sätt kan komma igång med studierna? Samt om jag möjligtvis kan byta ut några ämnen mot andra på komvux?

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    HEJ MEL!
    Du gör planering mot examensbevis tillsammans med SYV på komvux (rekommenderas). Du kan t.ex läsa mot komvux-examen inom område Naturvetenskap-Teknik. Vilka kurser som förutom de obligatoriska som ska ingå i ditt examensbevis beror på flera olika faktorer.
    Det är smart att ta in kurser som krävs för särskild behörighet till den eftergymnasial utbildning som du vill söka till senare, efter det att du tar ut examen från komvux. Du skriver att du vill studera medicin eller IT. Medicin eller IT? är det läkare du vill bli? eller medicinsk ingenjör? I yrke med.ingenjör kombinerar man medicin och teknik. Titta också gärna på yrke perfusionist och yrke/pacemakersjukskoterska på liknande yrken (OBS! yrken kan likna varandra på olika sätt).
    Du uppger inte vilket yrke (exakt) du siktar på. Och det är, nämligen, så att det finns eftergymnasiala utbildningar även på andra ställen än högskola-universitet. Det finns t.ex många utbildningar inom yrkeshögskola och bland de finns utbildningar inom medicin och IT. Kika gärna på utbudet på www.yhguiden.se
    Varför är det viktigt att veta vilken eftergymnasial utbildning du siktar på? Jo, för att inom ditt examensbevis inkludera de rätta kurserna.
    I ställer för gymnasiearbete kommer du nu på komvux göra Komvux-arbete. Välj temat inom medicinsk teknik (bara ett förslag), detta för att du är intresserad av medicin och IT.
    Religion 1 är en obligatorisk kurs i examensbeviset (gäller både på gymnasiet och på komvux) men den kan ingå med F-betyget. Det drar dock ner ditt snittbetyg. Jag rekommenderar att du söker läsa den kursen på komvux.
    Om huruvida du behöver ha godkända betygen i fysik 2 och andra naturvetenskapliga kurser, beror på vilken eftergymnasial utbildning du vill söka till. Du kan ta ut examensbevis från komvux utan fysik2, kemi2, matematik 4 men de kurser krävs t.ex till läkarprogrammet, så om du vill bli läkare, måste du ha godkända betyg i de kurserna. Men om du vill bli Ambulanssjukvårdare, eller Sjuksköterska, då behöver du inte det.
    Hur kommer man igång med studierna efter ett långt uppehåll? Läs gärna våra bästa tips om studieteknik>>. Och börja kanske med att läsa en kurs som du tycker är roligt att läsa inom ett ämne som du är mycket intresserad av.