Nour
    hur många poäng kan man komplettera på Komvux efter gymnasiet? alltså om man inte hade bra betyg på gymnasiet och vill komplettera på komvux, hur mycket kan man komplettera?????
    • Anna : Om man har godkända betyg men vill ha högre betyg i samma kurser kallas det för "konkurrenskomplettering". Man får ofta inte plats på komvux för att konkurrenskomplettera. Läs också gärna mittsvar, nedan.

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Nour,

    några sådana generella bestämmelser finns inte.

    Detta gäller: komvux har begränsade ekonomiska resurser (varje studieplats kostar pengar), och måste i första hand ge studieplatser till sökande med "störst behov av utbildning". Hur "störst behov" definieras kan vara lite olika från en kommun till en annan.
    Har man inte på gymnasiet fått examensbevis, utan endast studiebevis eller studieintyg (eller kanske inte alls läste på gymnasiet) borde man vara högre prioriterad och lättare få plats (med mål att antingen skaffa sig yrkesutbildning eller få ut examensbevis).
    Om man redan fått ut examensbevis, brukar man i allra de flesta fallen få läsa kurser i vilka man fick F (icke-godkänt) och som ingår inom examensbeviset (i ett examensbevis från gymnasiet får max 250 poäng ingå med F-betygen).
    Har man inga F-betyg i sitt examensbevis, brukar man kunna få plats på kurser som man behöver för särskild behörighet till vidare/högre utbildning; exempel - man vill läsa ekonomi eller fastighetsmäklarprogrammet på högskolenivå men saknar matte 3-kurs med godkänt betyg, eller om man vill söka till socionomprogrammet men saknar matte 2-godkänt betyg.
    Om man redan är behörig till den eftergymnasial utbildning som man siktar på, brukar man inte få plats på komvux; det är inte förbjudet att göra ansökan och man kan ha tur och komma med, men som regel så får man tyvärr svar PLATSBRIST och hänvisas till att göra högskoleprovet för att prövas i HP-urvalet, eller till att titta på andra utbildningar där det är lättare att komma in. Man kan också satsa på Prövningar; tyvärr är det svårt att hitta var man kan anmäla sig till prövningar. Förberedelse till prövningar får man göra på egen hand på sin "fritid" (för CSN är det inte studier, utan självstudier, för vilka man inte får någon ekonomisk ersättning).