I

    Hej Jag undrar kan man studera svenska 1 Matte 1 och engelska 5 och historia 1 och naturvetenskap 1 inom loppet på ungefär 2 månader i komvux distans. istället för ett år ?

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej,
    Vilken kurs i historia? är det historia 1b eller 1a1, eller 1a2, eller his 2? Kurser i historia på gymnasial nivå kan ha olika omfattning (de är olika stora). Även kurser inom naturkunskap har olika omfattning, t.ex nk1b är en 100p.kurs och nk1a1 är på 50p., alltså hälften så stor.
    Matte 1 är på 100p. och om den läses på heltid, tar det 5 veckor.
    Eng 5 är också en 100p.kurs och det tar också fem veckor om man läser den på heltid. Alltså läser man matte 1 och eng 5 på sammanlagt 10 veckor, om man läser på heltid. Och 10v. är längre tid än 2 månader. Så, svar på din fråga är: troligtvis - Nej.
    Komvux brukar inte ge plats för studier på mer än heltid. Anledningar är flera: komvux vill få möjlighet för fler personer att läsa + studier på heltid är ansträngande och hen som läser kan bli sjuk (utbränd). Men i vissa få undantagsfall kan komvux ta in på studier på mer än heltid. Prata med komvux i den kommunen där du vill läsa och lycka till!
    Julia

    • I : hej Jag vill läsa Historia 1a NK1a Matte1a engelska5 svenska 1 på komvux distans kan man läsa upp alla dom ämnena innan juni allstå ungefär på sex månader?
    • Anna : De kurser du nämner i din kommentar går ut på sammanlagt 400 gymnasiala poäng och läses på heltid på 20 veckor. Om komvux i din kommun erbjuder läsa på distans, eller inte - måste du fråga på komvux i din kommun. Jag tror det går att läsa på distans i de flesta kommuner, och speciellt nu, pga COVID-19.