S
    Hej
    Jag går ekonomiprogramet och ska ta studenten nu i sommar.
    Men jag kommer att gå ut med 11 icke godkända ämnen. Vet inte vad jag ska göra!! Kommer inte att få gymnasieexamen!!
    Vad kan jag göra i såfall? Komvux? Hur går det till på komvux, hur lång tid kommer det att ta för mig om jag ska läsa alla 11 ämnen på komvux?
    Är det svårare på komvux eller på gymnasiet? Har hört många säga att det är svårare.
    Jag har även fått chans av skolan att gå om tredje året på gymnasiet för att läsa upp mina ämnen.
    Men jah har svårt och bestämma mig för att gå på komvux eller om ett år.
    Snälla hjälp behöver verkligen det!!!
    Vad är det bästa valet ?
    Vad är smartas att välja ska jag gå om trean eller läsa på komvux?

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej S,

    jag tycker du ska tacka Ja till möjlighet att gå om åk3 på gymnasiet. Det är en jättebra chans för dig att klara av dina studier och uppnå kraven för examensbevis. Att läsa på komvux "hinner du göra även sen". Från 20 års åldern och framåt kan man alltid söka till komvux, dock finn det inte någon garanti på att få plats på kurser på komvux.

    De fördelar som du har på gymnasiet är: du får garanterat plats på kurser som du behöver läsa; du vet redan hur det går till på gymnasiet (det blir inga större överraskningar) och du har även rätt till lunch på skolan och busskort, när du läser på gymnasiet men ej när man läser på Komvux.

    Vänligen

    Julia