Linn

    Jag har en ofullständig gymnasieexamen, har gått början på 2 året av gymnasiet. Har stora matematiksvårigheter och minns inte matematik öht. Jag har konstaterad dyskalkyli och undrar om man kan komma undan matten på nåt vis? Jag har rätt till extra stöd men vet inte ens om det räcker. Har aktivitetsersättning och har haft prövotid för studier i 6 mån och måste ansöka om ny form av aktivitetsersättning. Vill plugga journalistik, kan man ta en kurs i taget och matematik sist? Vad för journalistikutbildningar finns det för någon utan gymansieutbildning?

    1 Svar

    Peter SYV på GymnasieGuiden

    Hej Linn,
    titta på folkhogskola.nu/sok-skolor/Stockholms-lan/Kista-folkhogskola/Kurser/2022ht/grundkurs-i-praktisk-lokaljournalistik - det står att man ej behöver ha några förkunskaper och att de har lediga platser till start höstterminen 2022 (i alla fall idag, den 5 juni 2022 - info om lediga platser kan ändras snabbt). Titta även på folkhogskola.nu/sok-skolor/Stockholms-lan/Jakobsbergs-folkhogskola/Kurser/2022ht/journalistik--radio-webb-reportage - vad som står om behörighet är att man ska skriva ett personligt brev och förklara varför man är intresserad.
    Du kan även titta på folkhogskola.nu/sok-skolor/Stockholms-lan/Stadsmissionens-folkhogskola/Kurser/2022ht/distanskurs---skriv-for-att-na-ut - det står att de kräver godkänt betyg i svenska 1 eller svenska som andraspråk1.

    Vad gäller komvux så måste du se vad komvux i den kommunen där du är folkbokförd i kan erbjuda. Det finns gymnasiala kurser (allmänt sett) i "journalistik". T.ex finns kurser i ämnet Mediekommunikation:
    Journalistik, reklam och information 1, 100 poäng.
    Journalistik, reklam och information 2, 100 poäng, som bygger på kursen journalistik, reklam och information 1.
    Textkommunikation, 100 poäng.
    Det finns också två kurser inom ämnet Medier, samhälle och kommunikation. Hänvisning: skolverket.se
    Du skulle också kunna läsa "närliggande kurser" som t.ex Retorik och Skrivande (som är två kurser inom ämnet svenska). Hänvisning: skolverket.se
    Det är mycket möjligt att du kan ta in alla de kurserna som jag nämnde ovan, in i ditt examensbevis från komvux. Men frågan bara är om komvux i din kommun kan erbjuda läsa en eller flera av de kurserna?
    Mitt råd är att du börjar med att titta på komvux-webbplats i den kommunen där du är folkbokförd och försöka se vilka kurser som har med journalistik och skrivande att göra som finns i utbildningsutbudet. Du kan ansöka om vilka kurser du vill inom det utbudet som komvux i din kommun visar på webbplatsen. Hittar du inte några kurser som du vill läsa, kontakta komvux i din kommun och be om hjälp. Komvux kan köpa kurser hos privata aktörer eller hos komvux i andra kommunen men det är dyrt och görs sällan. Du förlorar inget på att fråga komvux vad de kan erbjuda, be att få boka samtal med SYV-en på komvux och påtala dina särskilda behov (visa intyg på att du har konstaterad dyskalkyli och behöver extrahjälp. Be också att få träffa en kurator. Komvux kan ha en egen kurator eller hyra kuratorn "på timmar" (vid behov). I din situation tycker jag du borde kunna ha kontakt med komvux-kuratorn.