Elev

    Hej, jag har tidigare under gymnasiet gått inom inriktning ekonomi. Det senaste året har jag studerat ett basår där jag klarat av fysik 1b1, 1b2, kemi 1, MA3C och MA4. Det finns en möjlighet att jag inte klarar av fysik 2 och undrar, ifall jag går komvux för denna kurs (endast fysik), påverkas mitt meritpoäng då? Om ja, vilket betyg kommer fysik 2 ersätta? Och kommer alla basårskurser(fysik 1b1, 1b2, kemi 1, MA3C och MA4) kommer de ha en påverkan på mitt merit också?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Dany,
    om du får godkänt (eller högre) betyg från komvux i en kurs som krävs för särskild behörighet, kommer betyget i den kursen räknas in tillsammans med de betyg som finns i ditt examensbevis från gymnasiet. Fysik2 kommer ej ersätta någon kurs, utan även betyget i fysik2 kommer också räknas in. Kurser som du klarat av på högskola/universitet (basåret) kommer däremot inte räknas in och kommer med det inte påverka ditt jämförelsetal/meritvärde.
    Sänkning av jämförelsetalet/meritvärdet kan (för fysik2) bli som störst "minus 0.4". Detta om du har alla A-betyg i ditt examensbevis från gymnasiet och med det har jämförelsetal på 20.0 (högsta möjliga), då kommer E betyg i en 100p.kurs sänka ditt jämförelsetal till 19.6.
    Du vinner alltså på att ha så högt betyg i fysik2 som möjligt.