hej Monica!
    på gymnasienivå är heltidsstudier = 20poäng per vecka och halvtid, således, = 10 gymnasiala poäng per vecka. En normalstor gymnasiekurs (som är på 100poäng) läser man på halvtid på 10 veckor.
    Man kan läsa flera kurser samtidigt och även "blanda" gymnasial och grundskolenivå, men studierna måste bedrivas på minst halvtid. Läser man "nästan 75%", t.ex 74.99% av studietakt, blir det ändå halvtid (för CSN) - det avrundas neråt.

    För att kunna få ett positivt beslut om studiemedel från CSN måste man uppfylla några olika villkor, och omfattning av studierna måste vara på minst halvtid (och i grunden måste man Principiellt rätt till svenskt studiestöd).
    Om man får ett positivt beslut  om studiemedel, har man rätt att behålla pengarna (bidragsdelen) så länge man har bedrivit studierna inom den perioden som man fick studiemedel för (även om man får F betyg, alltså icke-godkända betyg). Men nästa gång man ansöker om studiemedel, så tittar CSN på studieresultat. Exakt hur många godkända poäng man måste kunna uppvisa, kan bero på... Uppfyller man inte de villkor, gör CSN avslag på studiemedel för nästa period. Man kan "få tillbaka rätten" till studiemedel om man läser utan studiemedel och uppvisar godkända studieresultat.

    Lånedelen av studiemedel betalar man tillbaka, även om man fick godkända studieresultat.
    Mer om studiemedel kan man läsa på www.csn.se eller så kontaktar man de som jobbar på CSN med sina frågor om studiemedel.

    Mvh
    ANNA