Fannyyy

    Hej! Jag gick sam sam på gymnasiet och gick ut med fullständiga betyg. Jag läste däremot inte matte 3 och vill därför göra det nu för att komma in på en utbildning där kursen krävs. Det jag inte förstår är hur betyget jag får i matte 3 på komvux påverkar mitt meritvärde. Sänks min merit om jag får ett sämre betyg än mitt snittbetyg från gymnasiet? Och vilken urvalsgrupp hamnar jag i när jag läst till matte 3 för behörighet?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    eftersom du utan godkänt betyg i matematik 3 är obehörig till just den utbildningen som du vill komma in på, så måste du ha det betyget. Du kompletterar därför för behörighet. Eftersom du måste komplettera  (utan komplettering är obehörig) kan du endast prövas i BII, som också kallas för "kompletteringsgruppen". Betyget i matte 3 räknas in i ditt snittbetyg (jämförelsetal). Sedan och du även har några meritpoäng så plussas de på och du får ditt meritvärde. Det är med meritvärdet som du konkurrerar om plats på en svensk högskola eller universitet.

    Studie- och yrkesvägledare