Sara

    Hej, Jag har lite funderingar gällande att läsa till kurser på komvux för att få meritpoäng och höja mitt urvalsvärde, för att ta mig in på läkarprogrammet. Jag har från gymnasiet läst spanska 3, matte 4 och engelska 6 - och om jag jag förstår det rätt ger det mig bara 0,5 merit för spanskan till läkarprogrammet. Så då borde jag kunna läsa till kurser som ger totalt 2.0 poäng i meritpoäng till (tex matte 5 som ger ett 0,5? Engelska 7 som ger 1,0?) ? Men också såklart att betyget man får på komvux också spelar in! Men hur är det med så kallade områdeskurser (som kan ge upp till ett meritpoäng ?). Vilka sådana kurser skulle jag kunna läsa på komvux för att få meritpoäng till läkarprogrammet? Hade gärna tagit lite tips hur jag bäst ska tänka för att höja meritvärdet så mycket som möjligt! Med vänlig hälsning Sara

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej!
    Din fråga gäller meritpoängen inför ansökan till läkarprogrammet och du skriver bl.a: "hur är det med så kallade områdeskurser (som kan ge upp till ett meritpoäng ?). Vilka sådana kurser skulle jag kunna läsa på komvux för att få meritpoäng till läkarprogrammet?" - mitt svar blir: tyvärr Inga alls. Utifrån din ålder, 22 år, är jag rätt säker att du har examensbevis eller kommer att få ut Examensbevis och inte Slutbetyg, som eleverna på gymnasiet fick året 2013 och tidigare.
    De som läste mot ett Slutbetyg som ersattes senare av Examensbevis - har fortfarande möjlighet att tillgodoräkna sig meritpoängen enligt områdeskurserna, men eleverna som började på gymnasiet året 2011 och senare, läser mot examensbevis och bl.a får betygen i skalan A-F (en tidigare betygsskala var IG-MVG).
    För dig ger godkänt betyg i matematik 5 + 1.0 meritpoäng om din högskoleutbildning kräver matte 4, vilket läkarprogrammet gör. Alltså, för eng 7 och matte 5 får du sammanlagt 2.0 meritpoäng. Så, ihop med mod.språk 3 får du max merit som är 2.5 - läs gärna även det som står på gymnasieguiden.se/informeras/merit

    Vänligen
    Julia

    • :

      Hej, tack för bra svar! En följdfråga; om jag då läser till engelska 7 på komvux, då får jag ett meritpoäng för det, men om betyget endast blir ett E, vad blir då  ”meritvärdet”?

    • Anna : Försök få så högt betyg i engelska 7 som du kan få! Om du har A-betygen i alla andra kurser men endast E i eng 7, då blir höjningen av ditt meritvärde "endast" + 0.6 (det i "västa fall"). För att kunna svara på hur högt meritvärde blir för dig måste man veta vad du nu, innan du läser eng 7 har i jämförelsetal (snittbetyget) och hur många meritpoäng du redan nu har.