Matilda13

    Hej jag gick ut gymnasiet för flera år sedan nämligen 2011. Just nu läser jag en gymnasiel utbildning, yrkes utbildning på 1500 poäng. Jag undrar om man kan byta ut mina gamla betyg mot dessa om jag får högre betyg för att få högre meritpoäng om jag sen söker en annan utbildning på högre nivå. Eller har jag egentligen ingen nytta av dessa betyg. Jag gör detta för yrket, inte för betygen. Men jag undrar hur det går till?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    när du gick ut gymnasiet året 2011 fick du då ett Slutbetyg (alltså utbildningsdokument som heter just SLUTBETYG)? Det är mycket viktigt att veta vilken utbildningsdokument du fick när du gick ut gymnasiet.
    Men, oavsett om du kan eller inte kan få högre meritvärde vid ev.ansökan till universitet-högskola, så tycker jag det finns all anledning att försöka skaffa sig så bra kunskaper som möjligt och så höga betyg som möjligt. För det första, så kan arbetsgivare (om du söker jobb "på den yrkesutbildning som du nu går) bli imponerad av de högre betygen och du kanske kan t o m få högre ingångslön. Och för det andra, så kan reglerna vid antagning till högre utbildning ändras i framtiden, så det kan uppstå en situation då du kan ha stor nytta av de högre betygen fast ingen vet om det idag (ännu, alltså).
    Vidare gäller också att påbyggnadsutbildning för gymnasiala yrkesutbildningar finns ofta inom yrkeshögskola: se utbud på www.yhguiden.se och olika yrkeshögskoleutbildningar antar på lite "olika grunder" - men högre betyg från en gymnasial yrkesutbildning skadar definitivt inte när man söker till yrkeshögskola
    De som gått ut gymnasiet 2011 finner reglerna vid antagning till svenska högskole-universitetsutbildningar på antagning.se/sv/betyg-och-behorighet/gymnasieskolan/slutbetyg-2010-och-framåt
    Boka tid med SYV på komvux, ta med dig dina gymnasiala betyg (t.ex kopior på de betygen) och ställ frågorna:
    - Kan jag få ut Examensbevis (yrkesexamen) från komvux?
    - Har jag idag grundläggande behörighet till svenska högskole-universitetsutbildningar?
    Oavsett, så tycker jag du bör sträva efter så bra kunskaper som möjligt och göra ditt bästa i varje kurs du läser.
    Hoppas mitt svar blir till hjälp!

    Studie- och yrkesvägledare