Liv

    Hej! Jag heter Liv och är 15 år gammal och jag skulle vilja lära mig koreanska. Jag har kollat överallt om det finns som individuellt val på någon skola i Göteborg men ack. Så mitt enda hopp är Språkcentrum. Finns det någon möjlighet att lära sig koreanska på en skola i göteborg med hjälp av Språkcentrum? Efter skoltid kanske?

    • : Förlåt, självklart är det på en GYMNASIEskola jag menar. Jag ska välja i vår!
    • Liselotte : Har du koreanska som modersmål eller vill du läsa som Moderna språk? Kan du någon koreanska nu eller söker du efter nybörjarkurs?

    3 Svar

    Peter SYV på GymnasieGuiden

    Hej Liv, den uppgift som vi på Fråga syv har är att endast Cybergymnasiet i Stockholm>>> erbjuder läsa koreanska.

    Vi eller du själv kan givetvis fråga på Språkcentrum i Göteborg om någon möjlighet finns till att läsa koreanska. Vi får ju inte ngt. annat svar än du själv får från Språkcentrum i Göteborg, så fråga gärna - så får du svar från dem.

    Mitt tips skulle vara att du kikar på andra möjligheter, utanför skolan - t.ex på studieförbund. Allmän info om studieförgund (en sammanfattning med länkar) finns bl a på www.framtid.se/information/studieforbund

    Jag ska också samråda med kollegorna och om vi kommer på var man som gymnasieelev kan lära sig koreanska, hör vi av oss.
    GOTT NYTT ÅR!
    Hälsningar i massor

    Peter SYV

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej Liv,

    det kan bli svårt att hitta var du på gymnasiet kan läsa koreanska. Om du har det språket som ditt modersmål, kan möjligheterna vara större... men om du idag inte kan någon koreanska och inte har det som modersmål, då kan det vara så att det är endast på ett Studieförbund eller genom självstudier och/eller genom studier med privat lärare, där du måste betala för lektionerna - som du kan få undervisning.
    Jag kan rekommendera Folkuniversitetet - kika på info här>>>. 12 tillfällen under våren /2 timmar åt gången/ kostar 2100 kr. Priset är alltså 87kr50 öre per timme.
    Att hitta var man kan få lärarledd undervisning i ovanliga språk gratis kan bli svårt (kanske t o m helt omöjligt).
    Om du hittar på egen hand var du kan läsa koreanska - var god hör av dig. Vi vill också veta det!
    Vänligen och Gott nytt år!

    L. :)

    Liselotte
    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Liv och God fortsättning!
    Enligt våra uppgifter finns "organiserad" (dvs med lärarledda lektioner) och gratis undervisning i koreanska endast i Stockholm - på en gymnasieskola och på Stockholms Universitet>>. På Stockholms Universitet tas nya studenter in till höstterminen och det är ingen stor konkurrens om studieplatser, men du måste ha Grundläggande behörighet, dvs först avklara gymnasiet och få ut ditt Examensbevis.

    Var du på gymnasiet skulle kunna läsa koreanska (i Göteborg) känner jag inte till. Vi gör efterfrågningar men det kanske inte kommer att leda till ett positivt resultat. Det är kanske så att du antingen måste hitta ekonomiska medel att anmäla dig till undervisning, ex. på Folkuniversitetet, som kostar pengar eller vänta tills efter gymnasiet och söka till Institutionen för Asien, Mellanöstern och Turkietstudier påStockholms universitet.

    Skickar också några länkar till sidor där du förhoppningsvis hittar intressant för dig information: