Fatima

    Hej, min lillebror har gått ut grundskolan 2019 men han fick F på matten och började därför PRIV på gymnasiet. Han valde dock inriktning mot sam-sam. Han har ej klarat grundskolans matte än men han läser kurser som tillhör sam-programmet medan han går i PRIV, såsom Historia 1b och Samhällskunskab 1. Min fråga är: Går man i gymnasiet (första året) när man går i PRIV eller är det bara en tillfällig klass som man går ett år på och sedan börjar man det första gymnasieåret på riktigt efter att man har gått det första året på PRIV?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej,
    utan godkänt betyg i matematik från grundskolan kan inte eleven antas till på ett nationellt program (gäller både yrkesprogram och högskoleförberedande program). Eleven kan dock läsa "som vanligt" i andra ämnen om hen är inskriven på Programinriktat val och om eleven klarade godkända betyg i andra gymnasiala kurser (än matematik) finns det nog ingen anledning till varför hen inte kan fortsätta läsa vidare inom de ämnena och samtidigt fortsätta läsa matematik grund med mål att klara av matte grund och sedan börja på matematik 1 (som är första gymnasiekurs i matte).
    Ngt examensbevis kan det inte bli tal om i fall eleven ej har godkänt betyg i matematik grund och sedan också i matematik 1 för att det är de absoluta kraven för examensbevis (återigen, gäller både yrkesprogrammen och högskoleförberedande program).

    Detaljerna kring elevens skolgång, när hen är obehörig till nationella program (och det är hen utan godkänt betyg i matte från grudnskolan) löses "på plats". Rektorn på skolan är ytters ansvarig för att få fram svar på hur elevens situation ska lösas. Om eleven inte är inskriven på ngn skola, då vänder man sig till utbildningsförvaltningen i den kommunen där eleven är folkbokförd.
    Hoppas mitt svar blir till hjälp!
    P.S:
    jag är inte helt säker på vad du menar med PRIV. Om det är programinriktat individuellt val, då finns inte den utbildning längre, utan det är då kanske IMV, Programinriktat val som han går på?