Emma
    Hejsan!

    Jag har läst Matte 2b fyra gånger nu, men lyckas aldrig få ett E i betyg utan får alltid F. Jag har klarat delproven i kursen ibland, men alltid blivit underkänd på nationella provet. Min lärare har sagt att oavsett om jag blir godkänd på delproven, så kan jag inte få E om jag inte klarar nationella. Stämmer det? Är det något krav enligt skolverket?

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV
    Hej Emma, det är rektor som med sin underskrift försäkrar att en studerande har tillräckliga kunskaper för det betyget som hen har fått. Rektor litar i sin tur på läraren, dennes professionell bedömning.
    Det finns ingen möjlighet att tvinga en lärare att sätta ett visst betyg på en viss elev.
    Som studerande kan man alltid anmäla sig till en Särskild prövning och den behöver man inte göra i sin hemkommun, utan kan göra i en annan kommun. Särskild prövning liknar ett nationellt prov. Kostnad á 500 kr. är vanligt förekommande för en prövning.
    Du kan själv kontakta Skolverket för att få svar på frågan om förhållandet mellan det Nationella provet, betyg och delprov mm.
    Jag tror inte att det är en framkomlig väg att försöka påvisa att läraren kan men inte vill ge dig ett godkänt betyg.
    Prata med läraren, är mitt råd, och fråga om hen kanske misstänker att du har dyskalkyli /svårigheter med att hantera siffror/. Du kan be att få göra en utredning hos speciallärare. I fall hen ställer en "diagnos" dyskalkyli - har du rätt till mycket hjälp med matte: undervisning i små grupper eller individuellt och mer tid på proven.
    Det är de bästa råd som jag har till dig i den situationen som du beskriver.
    Mvh
    Mikael SYV