Hej!
    Det kan inte uteslutas att det kan vara lite olika behörighetskrav inför kandidatprogrammen i informations- och bibliotekvetenskap, så jag kan inte svara att det aldrig krävs eller i framtiden inte kommer att krävas att man har godkänt betyg i gymnasiekurs matematik 2. Men t.ex inför umu.se/biblioteks--och-informationsvetenskap och lnu.se/program/biblioteks-och-informationsvetenskap krävs Grundläggande behörighet och ej ngn särskild behörighet. Om du har grundläggande behörighet utan att ha läst matematik 2 vilket många ggr är möjligt, då är du behörig, i alla fall till de programmen som jag länkar till, ovan.
    Den här utbildningen: hb.se/utbildning/program-och-kurser/program/bibliotekarie kräver inte heller matte 2, men för särskild behörighet kräver Samhällskunskap 1b.