Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Maja!
    särskild behörighet till sjuksköterskeprogrammet på de svenska lärosätena är godkända betyg i gymnasiekurser Matematik 2a, eller 2b eller 2c + Naturkunskap 2 + Samhällskunskap 1b. För naturkunskap finns ett antal så kallade "ersättningsmöjigheter" - om man läst på Naturbruksprogrammet, eller vård- och omsorgs- eller på naturvetenskapsprogrammet, så är det möjligt att man inte behöver läsa kursen naturkunskap 2, men annars så måste man få godkänt betyg i den.
    Men man måste också ha grundläggande behörighet och det kan man uppnå på olika sätt, t.ex genom examen från gymnasiet eller komvux med godkända betyg i svenska 2,3 och engelska 6.