Eric
    Hej!

    Det är såhär att jag tänkte läsa till naturkunskap för att bli behörig till grundskolelärar-utbildning med inrikting på 4-6. Det är naturkunskap 1 som gäller som behörighet (står de), men min fråga är om jag BARA läser naturkunskap 2, blir jag behörig för programmet då eller behöver jag läsa minst naturkunskap 1 med?

    Mvh, Eric

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV
    Hej Eric,
    se på http://www.skolverket.se/laroplaner-amnen-och-kurser/gymnasieutbildning/gymnasieskola/nak?tos=gy&subjectCode=nak&lang=sv där det står bl a att kursen Naturkunskap 2 bygger på kunskaper i kursen Naturkunskap 1b eller Naturkunskap 1a2 (som i sin tur bygger på Naturkunskap 1a1) - dvs du blir inte behörig att läsa Naturkunskap 2 utan att ha ett godkänt betyg i Naturkunskap 1b eller Naturkunskap 1a2.
    I fall du skulle skaffa dig kunskaper på egen hand (självstudier) och göra prövning i Naturkunskap 2, då bör du ev. kunna anses som behörig - just eftersom kursen bygger på en "lägre" kurs, som du egentligen behöver för behörighet. För att få ett svar som du kan hänvisa till när du söker till högskola/universitet, var god kontakta www.antagning.se som ansvarar för antagning till svensk högskoleutbildning.
    Jag hoppas att mitt svar blir till hjälp för dig i din studieplanering.
    Mvh Milla SYV
    Studie- och yrkesvägledare