Mikael SYV på FrågaSYV

    Hej! Inom varje tillstånd finns olika grader och omfattning av problematiken och även prognos om hur det utvecklas i framtiden, t.ex om ny medicin är på gång som kommer bli till stor hjälp, därför går det inte säga varken sig Ja eller Nej som svar på din fråga, utan jag tycker så här: prata med din läkare eller psykolog, be om utlåtande angående vilka yrken som kan rekommenderas och vilka kan uteslutas.

    I vilket fall: är du mycket intresserad av kriminologi, läs det ämnet så mycket du kan: genom utbildning eller självstudier. Kontakta också studievägledare på institutioner där utbildningar i kriminologi ges och be dem om råd.

    • Julia :

      Ta kontakt med polismyndigheten för att få svar från dem om de nu och/eller i framtiden kan anställa en utbildad kriminolog med vissa diagnoser. Vi på FRåGA SYV känner inte till någon regel som säger att man ska inte kunna vara civilanställd hos polisen med vissa diagnoser. Men vi anställer ju inte utan det är polismyndigheten som kommer ta ställning till om en viss person kommer att bli anställd eller inte, så vad vi svarar på den frågan, kommer inte spela någon roll för att polisen gör egna bedömningar och hur de bedömer nu och hur de kommer bedöma om några år behöver inte heller vara exakt samma, utan kan vara olika. Så, fråga gärna polismyndigheten. Och oavsett vad du bestämmer dig för att utbilda dig till eller jobba med - lycka till!