Angelica
    Nu är det så att jag börjar bli osäker igen. Tror jag ska ändra min ansökan på något vis, mitt förstahandsval var ekonomiprogrammet men nu är jag inte lika säker längre. Eftersom att jag inte vet vad jag vill bli när jag blir större tycker jag därför det vore dumt om jag tog ekonomiprogrammet, eller är det det? Min kompis ska ta naturvetenskapsprogrammet då hon vill bli läkare, men vad ska jag göra som inte vet vad jag vill bli? Jag vet att många säger att jag åtminstone ska försöka komma på vad jag vill jobba inom, om jag inte vet exakt. Men saken är den att jag inte heller vet det. Har 280 i meritpoäng och det gör ju att jag tvekar ännu mer. Kommer jag klara av naturvetenskapsprogrammet med 280 i merit. Har flest B i alla ämnen och jag tror det kommer bli mina slutbetyg, men i gymnasiet vill jag ge järnet och försöka toppa betygen så mycket som möjligt, vilket är mitt mål i alla fall. Men eftersom att jag är en person som då och då kan skjuta upp saker vet jag inte om det är så smart, för i natur krävs det hög studieteknik har jag hört. Ja, alltså jag har faktiskt verkligen inte någon aning om vad jag vill ta för program. Ekonomi valde jag främst för att man (i det gymnasiet jag sökte till) får skapa ett eget företag, vilket jag tycker kan vara användbart inför framtiden utifall att jag skulle vilja hålla på med det. Men jag vill bara säga det nu att i så fall ska det inte bli mitt heltidsjobb utan endast någonting jag gör vid sidan om mitt arbete.
    Har hela tiden hatat naturämnena då jag bara tyckt de varit svåra och jobbiga. Men nu verkar jag bara gilla NO mer och mer och allt känns ganska enkelt faktiskt, däremot vet jag ju att det blir svårare i gymnasiet.
    Blev en ganska lång text men jag hoppas ni förstår min situation just nu. Vad bör jag ta tycker ni? Samhälle, ekonomi eller natur? Vilket skulle ni ta om ni vore mig?

    Tack på förhand // Angelica
    • Peter : Ekonomi och Samhällsvetenskapsprogrammet - är de två program som inte är så olika som man ofta tror. Det är sant att två elever (en på EK och en på SA) kan i stort få samma kurser in i sin examen (med några få undantag) och ha näst till identiska Examensbevis. Den största skillnaden är nog Gymnasiearbete som bör riktas inom det "aktuella programmet" men med "rätt riktning" kan man också få nästan identisk innehåll i gymnasiearbete (inte till 100% men till 80% kanske) att passa in i de två programmen: EK och SA.

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV
    Hej Angelica!
    På Naturvetenskapsprogrmammet läser man c-spår i matte (det avancerade spåret) och tre mattekurser är obligatoriska 1c, 2c och 3c. På inriktningen "natur" på NA är även Matte 4 är en obligatorisk kurs. Man läser också kemi, fysik och biologi på NA, vilket man inte gör på Ekonomi och Samhällsvetenskapsprogrammet.

    Anledning till varför elever vill byta från NA är oftast att matten blev "för svårt" och det "går för fort". Sedan finns det elever som "klagar" på att det är för lite matte på NA och det går för långsamt. Jag känner en elev, som redan under åk1 blev klar med alla mattekurser som läses på NA Matte 1-4 och med matte 5 och specialisering (tre olika kurser) under åk2 och sedan visste inte vad han skulle ägna sig till för det var för tråkigt under åk3. Läraren ordnade så att han fick läsa högskolematematik under åk3 för att han skulle ha "nåt att göra". :) Du kan se svårighetsgrad i mattekurserna på www.matteboken.se

    Vad jag försöker säga är att vi alla är olika och vad som är för svårt för en elev är för lätt för en annan. Kan du prata med din lärare i matte och be om får - om hen skulle rekommendera för dig det avancerade (svårt) mattespår på gymnasiet? Om svar blir JA från din mattelärare, då kan du med gott samvete byta till NA.

    I annat fall är det bäst du söker Ekonomi eller "Samhälle". Jämför programplaner på EK och SA - så ser du att det är i princip möjligt att få samma innehåll i sitt gymnasieexamen (kurser) om man går EK eller SA - detta pga alla valbara kurser.

    Att träna på Ungt företagande, tycker jag, är en mycket bra grej och ger dig värdefull erfarenhet, oavsett vad du vill göra senare. Även om du inte kommer starta ett företag, är det bra att lära sig hur man "driver ett projekt" - vi kommer alla behöva driva olika projekt inom arbetslivet och även privat.

    Så - mitt råd är att du pratar med din mattelärare och återkommer sedan.

    Programplaner hittar du här: http://www.gymnasieguiden.se/files/uploads/150122/Programplan_NA.pdf
    http://www.gymnasieguiden.se/files/uploads/150122/Programplan_EK.pdf
    http://www.gymnasieguiden.se/files/uploads/150122/Programplan_SA.pdf

    Du vet säkert själv att du kan läsa om alla program på http://www.gymnasieguiden.se/program

    Bästa hälsningar
    ANNA