Anonym52628292

    Hej, jag går ett kandidatprogram i HR på lunds universitet. Kanditatprogrammet har bara en uppstart varje hösttermin alltså de har ingen antagning under vårterminen. Jag har haft en tenta som jag har haft otroligt svårt att klara av o hade nu det sista tillfället som finns planerat innan min examen. Jag tror inte att jag fullt ut klarade det då det var väldigt annorlunda från tidigare tentor. Det är planerat att jag ska gå min sista termin nu under vårterminen och sedan ta examen i juni. Men jag kommer inte kunna ta någon examen som det ser ut nu om jag inte klarade tentan vilket jag inte tror. Alla omtenta tillfällen hamnar ju under höstterminen då det inte finns några under vårterminen eftersom antagning inte sker då. Hur ska jag göra? Jag vill ju ta min examen finns det något sätt där jag kan ändå ta min examen till juni 2024. Kan jag på något sätt göra det(?)

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej, jag kan tyvärr inte svara på din fråga. Du måste prata med studievägledare på din institution och be honom/henne om råd och tips. Svaret på din fråga som du får från studievägledare på din institution kan bli (tyvärr) Nej. Inom kandidatexamen måste alla kurser vara godkända (det är i alla fall min uppfattning men jag jobbar inte direkt med den frågan, är inte expert på det, alltså). Kanske-kanske skulle du kunna "ersätta" de poängen som du inte får från den kursen i vilken du inte blir godkänd med andra högskolepoäng men i så fall måste du läsa en extra-kurs under vårterminen i minst samma omfattning som den kursen som du "missar" inom din examen; det får du fråga studievägledare på din institution om; du kan annars också försöka prata med studierektor eller programrektor som är ansvarig för ditt program.
    Jag vet ju inte om den kursen du "kuggar på" är en obligatorisk kurs i ditt program eller om det är en valbar kurs. Är det en valbar kurs, så borde du kunna läsa en annan valbar kurs (kanske inte precis vilken som helst kurs, men ändå en annan kurs) som har samma "storlek/omfattning" (alltså har samma hp-antal, t.ex 15 hp eller 30 hp eller 7.5 hp...).
    Min erfarenhet säger att det är /tyvärr/ inte alls ovanligt att universitetsstuderande inte blir "klara i tid". Ganska många får sina examina senare än som var planerat (på förhand). Så, du befinner dig i en icke-ovanlig situation (om det kan bli till ngn sort "tröst" vet jag inte...  men studievägledaren på din institution borde inte vara förvånad utan borde kunna ge dig raka/konkreta svar på vad som gäller i just din situation).
    Det jag, som inte utfärdar examina, kan säga är att det inte kommer att gå att ta ut kandidatexamen med färre godkända högskolepoäng än 180 hp (det är jag säker på). "Högskoleexamen" kan annars innehålla 120 hp (det kan man få efter 2-åriga universitetsutbildningar)... du kan fråga studievägledaren på din institution om du skulle kunna ta ut högskoleexamen (om du skulle velat ta till den lösningen); svaret på den frågan kan, dock, också bli Nej. Men du får fråga om det, om du vill.
    Oavsett vad du bestämmer dig för, lycka till!

    Studie- och yrkesvägledare