Veronica
    Hej! Jag vill gärna gå humanistisk linje på gymnasiet. Mina starkaste ämnen i skolan är framför allt språk och jag har i princip högsta betyg i alla språk-ämnen. Det jag vill göra på gymnasiet är att läsa mycket moderna språk (franska+mandarin), men jag vill samtidigt läsa sånna där psykologi- och filosofi-ämnen. Vad rekommenderar ni att jag ska välja? Språk- eller kulturinriktning? Är det möjligt att välja språkinriktning men ändå gå psykologikurser och sånt? Kan man t.ex välja det som individuellt val? ...Och vad är programfördjupning? Jag förstår inte riktigt, kan man välja ett extra ämne och fördjupa sig i det?
    Vilka gymnasier har de bästa humanistiska linjerna? Jag funderar redan på Södra Latin eller Engelska Gymnasiet.

    En till fråga, när man läser på sånna där sidor där intagningspoängen för olika skolor står kan det stå summor som 544 och 430. Man kan väl inte ens ha så höga poäng?

    MVH,
    Veronica

    1 Svar

    Lena SYV på GymnasieGuiden
    Hejsan, jag kan tänka mig att Humanistiska programmet inriktning språk kan passa bra om du på den skolan du väljer har möjlighet att välja till psykologi. Filosofi läser du som obligatorisk kurs på Humanistiska så den är ju klar.

    Du känner ju till en del skolor redan så det är ju bra - gå på mässan och Öppna hus, skriv ner frågor så kommer du nog fram till vilken skola som passar dig bäst.

    De höga antagningspoäng du har sett är för det Estetiska programmen där de sökande gör olika antagningsprov som ger poäng som i sin tur plussat på betygspoängen. /Lena, Syv

    ..förresten - här kan du jämföra olika skolor http://jamfor.gyantagningen.se/-/Jamfor/?enhetstyp=ee756226a1914c6d9582eed28a52ff37

    /Lena, Syv