Mahdiyeh

    Hejsan Jag har blivit antagen på två olika ämne och den första är "Hospitality manegment" i Örebro universitet och den andra är "kultur, konst och ekonomi" Södertörns högskolan - Beskriva kortfattad båda program.

    Mina frågor är:

    - Kan ni beskriva deras skillnader och likheter.

    - Kan jag studera vidare båda ämne om ja vad kan jag plugga?

    - Vad kan jag jobba med efter examen?

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    hej,

    jag tänker på boende/studentbostad: har du möjlighet att skaffa boende på båda orter? Många studenter tror att när de får plats på högskola/universitet att läsa kurser eller program, då kommer boende automatiskt med, men så är det tyvärr inte. Boende får man fixa själv.
    Vilket program som är "bättre" just för dig att läsa - kan i första hand vara det programmet som ges på den orten där du har eller kan få boende under studietiden.

    ang. Jämföra två utbildningar
    Jag tror du menar den här - oru.se/utbildning/program/hospitality-management och den här -- sh.se/program--kurser/program/grund/konst-kultur-och-ekonomi och båda är heltids program som man läser på 3 år, då förstår jag inte Hur kan du vara antagen till båda samtidigt? Antagning.se antar inte till max 150% av studietakt; de två utbildningar sammanlagt går på 200% studietakt. Se i ditt antagningsbesked om du kan ske står i RESERV till någon av dem. Eller fick du erbjudande att byta från en plats där du är ANTAGEN till ditt högre prioriterade alternativ där du idag står i RESERV?

    För "jämföra" program - läs noga allt som står på utbildningarnas egna hemsidor (länkarna ovan). Du kan också kontakta studievägledare som jobbar just på de utbildningar.

    Ang. var man kan jobba...
    "dina program" är på 3 år; arbetsmarknaden kan på 3 år förändras mycket; till och med nya yrken till kommer som idag ännu inte finns; du kanske vill starta "eget" och bli din egen arbetsgivare.
    Ang. var man kan bli anställd - det brukar ges viss info och några exempel på hemsidorna (utbildningarnas egna hemsidor); om du inte hittar den info - var god kontakta de som jobbar på just de utbildningar.