Emma

    Hej! Jag börjar fundera på vad för program jag vill söka och har kommit fram till att socionomutbildningen är väldigt intressant. Jag har googlat om många olika jobb som man kan jobba med om man blir socionom. Men det jag undrar är mest, finns det någon chans att man kan klättra och bli något större som socionom?. Jobb inom socialen kan jag tänka mig kanske första åren men det är nog inget jag vill stanna på. Jag vill kunna tjäna lite mer och utmana mig mer när åren kommer. Finns det möjlighet att kunna göra det inom socionom branschen? Eller finns det någon annat liknande program som är bättre

    1 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej Emma,

    det finns ett antal påbyggnadsutbildningar efter socionomprogrammet. T.ex kan man gå en påbyggnadsutbildning och bli Kurator inom hälso-och sjukvård, vilket numera är ett av de yrken som kräver legitimation från socialstyrelsen. Vilka andra yrken, som också kräver legitimation från socialstyrelsen kan du se på framtid.se/legitimationsyrken

    Som utbildad socionom (med socionomexamen) kan man även ha som mål att vidareutbilda sig till psykoterapeut (utbildningsvägen är dock ganska lång).
    ***
    Det finns även påbyggnadsutbildningar (för socionomer) för att bli Kurator inom andra områden än hälsa- och sjukvård, t.ex Skolkurator
    Man kan också gå kurser i ledarskap och organisation för att förbättra sina chanser att få anställning som t.ex Enhetschef inom socialomsorg.
    Inom i princip vilken verksamhet som helst kan man bli befordrad till en chefs-position. Ibland räcker det med "ren tur" att chefsjobbet är ledigt och man söker och får det jobbet (inom sin egen verksamhet där man i några år har jobbat som en "vanlig anställd"). Man förbättrar sina chanser om man läser kurser i ledarskap och organisation, i ekonomi och i arbetsrätt, i gruppdynamik och konflikthantering (jag menar om man vill få en chefs-position).
    ***
    Titta också gärna på socionomyrken. En utbildad socionom kan t.ex söka jobb som Adoptionskonsult.
    Och med vilken grundutbildning på högskola-universitet (som är minst 3 år lång) kan man bygga på för att gå vidare mot forskning, eller ha som mål att bli högskolelärare. Som utbildad socionom kan man sikta på att "på sikt" bli lärare för blivande socinomer, och bl.a skriva läroböcker för blivande socionomer vilket ofta kombineras med forskningsarbete.

    Liselotte