Sök efter frågor
Här kan du söka bland alla redan ställda frågor.
Alla frågor är besvarade av riktiga studie- och yrkesvägledare.
Just nu är 32024 frågor besvarade.
Kursen "kommunikation"?
2 Svar
Hej Amanda,
följande info om kursen Kommunikation på gymnasiet (inom ämnet Pedagogik) finns på Skolverkets hemsida:
Undervisningen i kursen Kommunikation ska behandla följande centrala innehåll:
- Människors interaktion & kommunikation i olika sammanhang & utifrån olika teorier.
- Sociala & kulturella förhållandens påverkan på människors interaktion & kommunikation.
- Gruppens & det sociala sammanhangets betydelse för interaktion & kommunikation.
- Användning av samtal som redskap i kommunikationen.
- Interaktion & kommunikation vid konflikter & konflikthantering.
- Framväxten av mediekulturer & användandet av digitala medier samt deras betydelse för människors liv & lärande.
- Kritisk bearbetning av information från olika källor.
- Användning av informationsteknik som redskap för kommunikation & information.
Kunskapskrav (för att uppnå en viss betygsnivå)
Betyget E
Eleven beskriver översiktligt människors interaktion och kommunikation. Eleven ger också exempel på hur interaktion och kommunikation påverkar människors lärande och deltagande i sociala och pedagogiska situationer. I beskrivningarna använder eleven med viss säkerhet centrala begrepp och teorier samt förklarar enkla samband och drar enkla slutsatser.
Eleven söker och bearbetar med viss säkerhet information från olika källor samt värderar den med enkla omdömen.
Eleven planerar, såväl självständigt som i samarbete med andra, en presentation i ett bestämt syfte. Utifrån planeringen genomför eleven presentationen i samråd med handledare. I presentationen interagerar eleven, samt kommunicerar med viss säkerhet. Dessutom utvärderar eleven presentationen med enkla omdömen utifrån uppsatta mål. I utvärderingen diskuterar eleven översiktligt möjliga alternativa lösningar och föreslår vid behov förbättringar.
Eleven diskuterar översiktligt egna och andras attityder, värderingar och handlingar i samband med presentationen. I diskussionen framför eleven enkla argument för sina åsikter samt visar respekt för andras åsikter.
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
*****
Betyget D
Betyget D innebär att kunskapskraven för E och till övervägande del för C är uppfyllda.
*****
Betyget C
Eleven beskriver utförligt människors interaktion och kommunikation. Eleven ger också exempel på hur interaktion och kommunikation påverkar människors lärande och deltagande i sociala och pedagogiska situationer. I beskrivningarna använder eleven med viss säkerhet centrala begrepp och teorier samt förklarar samband och drar välgrundade slutsatser.
Eleven söker och bearbetar med viss säkerhet information från olika källor samt värderar den med nyanserade omdömen.
Eleven planerar, såväl självständigt som i samarbete med andra, en presentation i ett bestämt syfte. Utifrån planeringen genomför eleven presentationen efter samråd med handledare. Eleven diskuterar utförligt sin egen och andras roll och betydelse samt tar utgångspunkt i det vid sitt eget handlande. I presentationen interagerar eleven, samt kommunicerar med viss säkerhet. Dessutom utvärderar eleven presentationen med nyanserade omdömen utifrån uppsatta mål. I utvärderingen diskuterar eleven utförligt möjliga alternativa lösningar och föreslår vid behov förbättringar.
Eleven diskuterar utförligt egna och andras attityder, värderingar och handlingar i samband med presentationen. I diskussionen framför eleven välgrundade argument för sina åsikter samt visar respekt för andras åsikter.
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
*****
Betyget B
Betyget B innebär att kunskapskraven för C och till övervägande del för A är uppfyllda.
*****
Betyget A
Eleven beskriver utförligt och nyanserat människors interaktion och kommunikation. Eleven ger också exempel på hur interaktion och kommunikation påverkar människors lärande och deltagande i sociala och pedagogiska situationer. I beskrivningarna använder eleven med säkerhet centrala begrepp och teorier samt förklarar komplexa samband och drar välgrundade och nyanserade slutsatser.
Eleven söker och bearbetar med säkerhet information från olika källor samt värderar den med nyanserade omdömen.
Eleven planerar, såväl självständigt som i samarbete med andra, en presentation i ett bestämt syfte. I planeringen identifierar eleven kritiska moment och förebygger hinder som kan uppstå under genomförandet. Utifrån planeringen genomför eleven presentationen efter samråd med handledare samt anpassar vid behov genomförandet till ändrade förutsättningar. Eleven diskuterar utförligt och nyanserat sin egen och andras roll och betydelse samt tar utgångspunkt i det vid sitt eget handlande. I presentationen interagerar eleven, samt kommunicerar med säkerhet. Dessutom utvärderar eleven presentationen med nyanserade omdömen utifrån uppsatta mål och deltagarnas respons. I utvärderingen diskuterar eleven utförligt och nyanserat möjliga alternativa lösningar och föreslår vid behov förbättringar.
Eleven diskuterar utförligt och nyanserat egna och andras attityder, värderingar och handlingar i samband med presentationen. I diskussionen framför eleven välgrundade och nyanserade argument för sina åsikter samt visar respekt för andras åsikter.
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
Hej Amanda,
du fick redan svar från ANNA som visar på vad skolverket ger för info om kursen. Det är i princip det som SYV kan bidra med... om inte SYV-en själv läst samma kurs på gymnasiet och kan i så fall berätta om sina Personliga Erfarenheter /men det kan vara vilseledande - pga olika lärare kan bedriva undervisning på rätt så olika sätt.../.
Om en elev står i valet mellan olika valbara kurser - är mitt råd att be om lov att "besöka" lektioner i den aktuella kursen på sin egen skola (sitta med på en lektion; ännu bättre - på ett par lektioner; eller i alla fall på en del av en lektion -om inte schemat tillåter att delta i hela lektionen). då kan man skaffa sig en egen uppfattning - genom den sorters "studiebesök".
Hälsningar
D:
Frågor och svar taggade med 'laborationer' (6 st.)
-
Natur och ekonomi?
Hur stor utgör labborationer på Natur och värför tycker de flesta att Fysiken är svårast och finns det inte fördelar med att läsa samma fysik när man är äldre tex folk läser fysik och matte som läses av gymnasieelever vid...
Hej!Vi som jobbar här på FRåGA SYV är Studie- och yrkesvägledare, inte lärare i något ämne. På grund av att jag inte är lärare vet jag inte hur stor del som laborationerna... Läs hela svaret -
Måste man ha godkänt i kemi 1, i så fall kan man gå om det på komvux?
Jag började mitt första år på teknik programmet men efter första terminen bestämde jag mig för att byta program, och därför gjorde aldrig klart kemi 1. Men nu vill jag tillbaka till teknik programmet. Jag tänkte att jag kunde avsluta kemi 1...
Hej,kursen kemi1 och även kemi2 brukar ingå i utbud på komvux. Man kan, alltså, läsa kursen kemi1 på komvux.Vad gäller teknikprogrammet på... Läs hela svaret -
Vilken utbildning innehåller minst respektive mest laborationer?
Hej! Jag undrar vilken utav utbildningarna kandidatprogrammet i biomedicin och kandidatprogrammet i kemi som innehåller mest respektive minst laborationer? Jag är intresserad av det teoretiska inom båda utbildningarna men inte lika mycket åt det laborativa arbetet och...
Hej Student!Frågor om innehåll i olika högskole-universitetsprogram (bl.a hur många laborationer som ingår) måste du ställa till de som jobbar på... Läs hela svaret -
Utbildning utan laborationer?
Hej! Finns det någon utbildning som involverar kemi, matte, fysik eller biologi men som inte har några (eller i alla fall inte många) laborationer? Jag avskyr verkligen laborationer och som det ser ut just nu, har min utbildning 3-5 stycken varje-varannan månad. Det...
Hej Marie!jag har svårt att tro att utbildning inom det område som du nämner i din fråga skulle vara helt utan laborationer. Du skriver om att du kan acceptera utbildning med färre laborationer, men de... Läs hela svaret -
Yrken för personer med ångest över att ta beslut? ?
Jag är utbildad farmaceut och gillar verkligen mitt jobb, men funderar på att byta yrke. Anledningen är att jag lätt får ångest och det ansvar som ligger över en med patientsäkerheten och alla frågor med behandling osv där man kanske inte...
Hej Malin,har du kontakt med en Psykolog? Jag som inte alls är expert på ångestproblematiken, kan ändå tänka mig att just "din ångest" kan skilja sig mycket... Läs hela svaret -
Prövnings regler?
Hej! Jag läser på komvux och har ett godkänd betyg i ämnet kemi 1 men jag ville gärna höja det, så gjorde jag en prövning i Hermods skola där när man skickar ansökan via vuxenutbildningen får man direkt vad det kallas introduktion...
Hej Lora,just den frågan som du ställer nu, har vi tidigare ej fått på fråga syv och har därför inte undersökt det. Testa ringa till Skolverkets upplysningstjänst; tel.08-5273200 - det... Läs hela svaret
Hittar du inte din fråga?
Skapa en ny fråga