Sök efter frågor
Här kan du söka bland alla redan ställda frågor.
Alla frågor är besvarade av riktiga studie- och yrkesvägledare.
Just nu är 31912 frågor besvarade.
Kursen "kommunikation"?
2 Svar
Hej Amanda,
följande info om kursen Kommunikation på gymnasiet (inom ämnet Pedagogik) finns på Skolverkets hemsida:
Undervisningen i kursen Kommunikation ska behandla följande centrala innehåll:
- Människors interaktion & kommunikation i olika sammanhang & utifrån olika teorier.
- Sociala & kulturella förhållandens påverkan på människors interaktion & kommunikation.
- Gruppens & det sociala sammanhangets betydelse för interaktion & kommunikation.
- Användning av samtal som redskap i kommunikationen.
- Interaktion & kommunikation vid konflikter & konflikthantering.
- Framväxten av mediekulturer & användandet av digitala medier samt deras betydelse för människors liv & lärande.
- Kritisk bearbetning av information från olika källor.
- Användning av informationsteknik som redskap för kommunikation & information.
Kunskapskrav (för att uppnå en viss betygsnivå)
Betyget E
Eleven beskriver översiktligt människors interaktion och kommunikation. Eleven ger också exempel på hur interaktion och kommunikation påverkar människors lärande och deltagande i sociala och pedagogiska situationer. I beskrivningarna använder eleven med viss säkerhet centrala begrepp och teorier samt förklarar enkla samband och drar enkla slutsatser.
Eleven söker och bearbetar med viss säkerhet information från olika källor samt värderar den med enkla omdömen.
Eleven planerar, såväl självständigt som i samarbete med andra, en presentation i ett bestämt syfte. Utifrån planeringen genomför eleven presentationen i samråd med handledare. I presentationen interagerar eleven, samt kommunicerar med viss säkerhet. Dessutom utvärderar eleven presentationen med enkla omdömen utifrån uppsatta mål. I utvärderingen diskuterar eleven översiktligt möjliga alternativa lösningar och föreslår vid behov förbättringar.
Eleven diskuterar översiktligt egna och andras attityder, värderingar och handlingar i samband med presentationen. I diskussionen framför eleven enkla argument för sina åsikter samt visar respekt för andras åsikter.
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
*****
Betyget D
Betyget D innebär att kunskapskraven för E och till övervägande del för C är uppfyllda.
*****
Betyget C
Eleven beskriver utförligt människors interaktion och kommunikation. Eleven ger också exempel på hur interaktion och kommunikation påverkar människors lärande och deltagande i sociala och pedagogiska situationer. I beskrivningarna använder eleven med viss säkerhet centrala begrepp och teorier samt förklarar samband och drar välgrundade slutsatser.
Eleven söker och bearbetar med viss säkerhet information från olika källor samt värderar den med nyanserade omdömen.
Eleven planerar, såväl självständigt som i samarbete med andra, en presentation i ett bestämt syfte. Utifrån planeringen genomför eleven presentationen efter samråd med handledare. Eleven diskuterar utförligt sin egen och andras roll och betydelse samt tar utgångspunkt i det vid sitt eget handlande. I presentationen interagerar eleven, samt kommunicerar med viss säkerhet. Dessutom utvärderar eleven presentationen med nyanserade omdömen utifrån uppsatta mål. I utvärderingen diskuterar eleven utförligt möjliga alternativa lösningar och föreslår vid behov förbättringar.
Eleven diskuterar utförligt egna och andras attityder, värderingar och handlingar i samband med presentationen. I diskussionen framför eleven välgrundade argument för sina åsikter samt visar respekt för andras åsikter.
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
*****
Betyget B
Betyget B innebär att kunskapskraven för C och till övervägande del för A är uppfyllda.
*****
Betyget A
Eleven beskriver utförligt och nyanserat människors interaktion och kommunikation. Eleven ger också exempel på hur interaktion och kommunikation påverkar människors lärande och deltagande i sociala och pedagogiska situationer. I beskrivningarna använder eleven med säkerhet centrala begrepp och teorier samt förklarar komplexa samband och drar välgrundade och nyanserade slutsatser.
Eleven söker och bearbetar med säkerhet information från olika källor samt värderar den med nyanserade omdömen.
Eleven planerar, såväl självständigt som i samarbete med andra, en presentation i ett bestämt syfte. I planeringen identifierar eleven kritiska moment och förebygger hinder som kan uppstå under genomförandet. Utifrån planeringen genomför eleven presentationen efter samråd med handledare samt anpassar vid behov genomförandet till ändrade förutsättningar. Eleven diskuterar utförligt och nyanserat sin egen och andras roll och betydelse samt tar utgångspunkt i det vid sitt eget handlande. I presentationen interagerar eleven, samt kommunicerar med säkerhet. Dessutom utvärderar eleven presentationen med nyanserade omdömen utifrån uppsatta mål och deltagarnas respons. I utvärderingen diskuterar eleven utförligt och nyanserat möjliga alternativa lösningar och föreslår vid behov förbättringar.
Eleven diskuterar utförligt och nyanserat egna och andras attityder, värderingar och handlingar i samband med presentationen. I diskussionen framför eleven välgrundade och nyanserade argument för sina åsikter samt visar respekt för andras åsikter.
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
Hej Amanda,
du fick redan svar från ANNA som visar på vad skolverket ger för info om kursen. Det är i princip det som SYV kan bidra med... om inte SYV-en själv läst samma kurs på gymnasiet och kan i så fall berätta om sina Personliga Erfarenheter /men det kan vara vilseledande - pga olika lärare kan bedriva undervisning på rätt så olika sätt.../.
Om en elev står i valet mellan olika valbara kurser - är mitt råd att be om lov att "besöka" lektioner i den aktuella kursen på sin egen skola (sitta med på en lektion; ännu bättre - på ett par lektioner; eller i alla fall på en del av en lektion -om inte schemat tillåter att delta i hela lektionen). då kan man skaffa sig en egen uppfattning - genom den sorters "studiebesök".
Hälsningar
D:
Frågor och svar taggade med 'optikerassistent' (6 st.)
-
Hur många poäng krävs för att plugga till optiker?
Hej! Jag har tagit studenten 2022 och har nu sökt till optikerprogrammet i Göteborg. Jag undrar hur många poäng det krävs detta året?
Hej!vad jag kan se så gjordes antagning till "optikerprogrammet i Göteborg" (undervisning från Linnéuniversitetet) till hösten 2023 och då låg... Läs hela svaret -
Optikerassistent?
Hej! Det är så att jag har alltid velat bli en optiker. Det är mitt drömjobb. Jag har sökt två gånger nu men har aldrig lyckats bli antagen, tyvärr. Jag satsar på högskoleprovet eftersom mina betyg från skolan inte är så...
Hej!optikerprogrammet kräver inte att man först skulle utbilda sig till optikerassistent, så du kan absolut avbryta din utbildning till optikerassistent om du kommer in på optikerprogrammet eller... Läs hela svaret -
Optikerassistent?
Kan man bara läsa till optikerassistent i Jönköping? Är det svårt att komma in? Hur ser det ut med CSN på yrkeshögskola?
Hej Paulina,som det är just nu (5 dec 2022) så känner vi till endast en Yrkeshögskoleutbilnding till Optikerassistent, den här distansutbildning med träffar i... Läs hela svaret -
Tackar nej, påverkar det mig?
Hej, jag har tänkt att ansöka till optikerprogrammet det här året. Problemet är att jag just nu är placerad i ett boende för mitt mentala hälsa, personalen där är osäkra om jag är redo att flytta till en annan stad för att...
Hej,det är helt ofarligt att söka till svenska utbildningar på högskolenivå och tacka nej innan man börjar studera. Det finns inga negativa påföljder av det. Du kan söka och se om du... Läs hela svaret -
Vad för möjligheter för vidareutbildning finns det som undersköterska?
Jag går en undersköterska vuxenutbildning kurs och undrar vad för möjligheter det finns att utbilda mig inom. Jag är intresserad av obduktionstekniker där en grund som undersköterska är bra att ha. Vilka ytterligare alternativ finns det för mig...
Hej Danne,de "typiska" vidareutbildningar för undersköterska finns inom yrkeshögskola där utbildningar till Med.fotterapeut, Massör,... Läs hela svaret -
jag går i vård och vill inte jobba med äldre eller torka nedre?
Hej syv jag går i andra året, går i vård och omsrog och vill inte jobba med gamlingar eller akut vård. Jag vill helst inte jobba med något som har med nedre hygien, Vet du vad det finns för jobb man kan jobba med som inte krävs efter...
Hej Sara,du skriver om att du inte vill (om jag förstår dig rätt) studera efter gymnasiet utan vill direkt börja jobba, stämmer det? Annars, så finns det... Läs hela svaret
Hittar du inte din fråga?
Skapa en ny fråga