Student
    Hej. Jag ska börja andra året på gymnasiet nu i höst och undrar vad kursen "Kommunikation" innebär (lite mer på djupet) och går ut på. Tack på förhand.

    2 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Amanda,
    följande info om kursen Kommunikation på gymnasiet (inom ämnet Pedagogik) finns på Skolverkets hemsida:

    Undervisningen i kursen Kommunikation ska behandla följande centrala innehåll:

     

    • Människors interaktion & kommunikation i olika sammanhang & utifrån olika teorier.
    • Sociala & kulturella förhållandens påverkan på människors interaktion & kommunikation.
    • Gruppens & det sociala sammanhangets betydelse för interaktion & kommunikation.
    • Användning av samtal som redskap i kommunikationen.
    • Interaktion & kommunikation vid konflikter & konflikthantering.
    • Framväxten av mediekulturer & användandet av digitala medier samt deras betydelse för människors liv & lärande.
    • Kritisk bearbetning av information från olika källor.
    • Användning av informationsteknik som redskap för kommunikation & information.

     

    Kunskapskrav (för att uppnå en viss betygsnivå)

    Betyget E

    Eleven beskriver översiktligt människors interaktion och kommunikation. Eleven ger också exempel på hur interaktion och kommunikation påverkar människors lärande och deltagande i sociala och pedagogiska situationer. I beskrivningarna använder eleven med viss säkerhet centrala begrepp och teorier samt förklarar enkla samband och drar enkla slutsatser.

    Eleven söker och bearbetar med viss säkerhet information från olika källor samt värderar den med enkla omdömen.

    Eleven planerar, såväl självständigt som i samarbete med andra, en presentation i ett bestämt syfte. Utifrån planeringen genomför eleven presentationen i samråd med handledare. I presentationen interagerar eleven, samt kommunicerar med viss säkerhet. Dessutom utvärderar eleven presentationen med enkla omdömen utifrån uppsatta mål. I utvärderingen diskuterar eleven översiktligt möjliga alternativa lösningar och föreslår vid behov förbättringar.

    Eleven diskuterar översiktligt egna och andras attityder, värderingar och handlingar i samband med presentationen. I diskussionen framför eleven enkla argument för sina åsikter samt visar respekt för andras åsikter.

    När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
    *****

    Betyget D

    Betyget D innebär att kunskapskraven för E och till övervägande del för C är uppfyllda.
    *****

    Betyget C

    Eleven beskriver utförligt människors interaktion och kommunikation. Eleven ger också exempel på hur interaktion och kommunikation påverkar människors lärande och deltagande i sociala och pedagogiska situationer. I beskrivningarna använder eleven med viss säkerhet centrala begrepp och teorier samt förklarar samband och drar välgrundade slutsatser.

    Eleven söker och bearbetar med viss säkerhet information från olika källor samt värderar den med nyanserade omdömen.

    Eleven planerar, såväl självständigt som i samarbete med andra, en presentation i ett bestämt syfte. Utifrån planeringen genomför eleven presentationen efter samråd med handledare. Eleven diskuterar utförligt sin egen och andras roll och betydelse samt tar utgångspunkt i det vid sitt eget handlande. I presentationen interagerar eleven, samt kommunicerar med viss säkerhet. Dessutom utvärderar eleven presentationen med nyanserade omdömen utifrån uppsatta mål. I utvärderingen diskuterar eleven utförligt möjliga alternativa lösningar och föreslår vid behov förbättringar.

    Eleven diskuterar utförligt egna och andras attityder, värderingar och handlingar i samband med presentationen. I diskussionen framför eleven välgrundade argument för sina åsikter samt visar respekt för andras åsikter.

    När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
    *****

    Betyget B

    Betyget B innebär att kunskapskraven för C och till övervägande del för A är uppfyllda.
    *****

    Betyget A

    Eleven beskriver utförligt och nyanserat människors interaktion och kommunikation. Eleven ger också exempel på hur interaktion och kommunikation påverkar människors lärande och deltagande i sociala och pedagogiska situationer. I beskrivningarna använder eleven med säkerhet centrala begrepp och teorier samt förklarar komplexa samband och drar välgrundade och nyanserade slutsatser.

    Eleven söker och bearbetar med säkerhet information från olika källor samt värderar den med nyanserade omdömen.

    Eleven planerar, såväl självständigt som i samarbete med andra, en presentation i ett bestämt syfte. I planeringen identifierar eleven kritiska moment och förebygger hinder som kan uppstå under genomförandet. Utifrån planeringen genomför eleven presentationen efter samråd med handledare samt anpassar vid behov genomförandet till ändrade förutsättningar. Eleven diskuterar utförligt och nyanserat sin egen och andras roll och betydelse samt tar utgångspunkt i det vid sitt eget handlande. I presentationen interagerar eleven, samt kommunicerar med säkerhet. Dessutom utvärderar eleven presentationen med nyanserade omdömen utifrån uppsatta mål och deltagarnas respons. I utvärderingen diskuterar eleven utförligt och nyanserat möjliga alternativa lösningar och föreslår vid behov förbättringar.

    Eleven diskuterar utförligt och nyanserat egna och andras attityder, värderingar och handlingar i samband med presentationen. I diskussionen framför eleven välgrundade och nyanserade argument för sina åsikter samt visar respekt för andras åsikter.

    När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med säkerhet den egna förmågan och situationens krav.

    Länktips: skolverket.se/undervisning/gymnasieskolan/laroplan-program-och-amnen-i-gymnasieskolan/gymnasieprogrammen/amne.

    Daniel SYV

    Hej Amanda,

    du fick redan svar från ANNA som visar på vad skolverket ger för info om kursen. Det är i princip det som SYV kan bidra med... om inte SYV-en själv läst samma kurs på gymnasiet och kan i så fall berätta om sina Personliga Erfarenheter /men det kan vara vilseledande - pga olika lärare kan bedriva undervisning på rätt så olika sätt.../.
    Om en elev står i valet mellan olika valbara kurser - är mitt råd att be om lov att "besöka" lektioner i den aktuella kursen på sin egen skola (sitta med på en lektion; ännu bättre - på ett par lektioner; eller i alla fall på en del av en lektion -om inte schemat tillåter att delta i hela lektionen). då kan man skaffa sig en egen uppfattning - genom den sorters "studiebesök".

    Hälsningar
    D:

    Frågor och svar taggade med '#framtid' (8 st.)

    • linnea

      Hur höjer jag mitt meritvärde snabbast?

      Hej! Jag har ett meritvärde på 12,36 jag skulle vilja höja det till 16. Jag har flest E och D men dom betygen är i kurser som jag lätt kan höja mig i. Jag har även ett f i tyska 2, skulle det vara bra att få godkänt i det eller är det...

      Liselotte: : Hej Linnea,har du examensbevis och inom det ingår Tyska 2? Höjning i en 100p.kurs som t.ex tyska 2 och de flesta andra gymnasiala kurser är, från betyget F till E är lika stor som från... Läs hela svaret
    • Urtė

      Efter kandidatprogrammet- Mänskliga rättigheter??

      Hej, jag undrar om hur ser det ut efter man har gått kandidatprogrammet - mänkliga rättigheter? Vad blir man egentligen efter det? Vad kan man jobba som och med? Och finns det ens jobb efter sådan utbildning?

      Anna: : Hej,jag ser att kandidatprogrammet i Mänskliga rättigheter erbjuds på Lunds universitet & på Enskilda högskolan i Stockholm. Jag antar att du redan besökt utbildningarnas... Läs hela svaret
    • Anonym

      Vad behövs för att bli en mjukvaruutvecklare/jobba inom IT/DATA?

      Hej! Just nu studerar jag första året på gymnasiet på industritekniska programmet. (min skola erbjuder också flera andra kurser från teknikprogrammet som matte 3c). Jag kom in med c.232 i merit. Med tanke på min kunskap och förmåga att förstå logik, är data/IT branschen ett bra val för mig...

      Anna: : Hejsan!inom IT-DATA branschen finns många olika jobb, bl.a Programmerare, Drönarpilot, drift-tekniker-inom IT och många andra. Och branschen är på snabb frammarsch;... Läs hela svaret
    • Irma

      Kan man söka till två linjer samtidigt?

      Hej jag undrar, ifall man är intresserad av både t. ex ekonomi och naturvetenskap om man kan söka till båda? De vill säga att jag t. ex söker natur på "östra real" och ekonomi på "klara norra"

      Anna: : Ja, du kan söka två Olika och ännu fler Olika program på samma eller på Olika gymnasieskolor, men du måste prioritera - "i första hand"... "i andra hand" osv. Ex. kan du i din... Läs hela svaret
    • Felicia

      Hur lång blir min utbildning?

      Hej! Jag har planer på att bli arkitekt senare i livet, och livnära mig på det som yrke. Jag bor i Uppsala och kommer, vad jag listat ut hittills, troligen gå på Kunskapsgymnasiet där linjen jag planerat att gå finns: samhällsbyggande och miljö, teknikprogrammet. Men var ska jag fortsätta min...

      Milla : : Hej! Det är bra att du planerar på lång sikt.  Det finns flera olika arkitektyrken, bl a planeringsarkitekt och inredningsarkitekt. Kika på de olika yrken på www.framtid.se Utbildningar finns... Läs hela svaret
    • Dat

      Byta skola ? värt ?

      Hej , jag går har gått min första termin i Natur Mikael elias gbg , jag tycker att läraren är bra fast jag vet inte om jag klarar det längre , jag är inte direkt utfryst från klassen utan att jag tycker att klassen känns tomt, ytlig etc. Jag hade tänkt att byta klass i samma skola fast det gick...

      Anna: : Hej Dat! Det är väldigt tråkigt att du inte trivs på din skola. Frågan är vad det beror på och vad man kan göra åt saken!? Jag råder dig prata med kurator, med skolsköterska,... Läs hela svaret
    • amanda

      Kan jag leva på att jobba som sjuksköterska eller logistiker utomlads?

      Har det senaste blivit intresserad av att efter gymnasiet jobba som sjuksköterska eller logistiker för typ läkare utan gränser, röda korset eller liknande. Men kan man ha en karriär här? Tjänar man tillräckligt för att efter man jobbat utomlands kunna ta ledigt och resa eller så, och sen åka ner...

      Anna: : Hej, Amanda om anställningsvillkor när man jobbar för Läkare utan gränser, kan du läsa här: http://www.lakareutangranser.se/anstallningsvillkor-falt Vad som gäller när man jobbar för... Läs hela svaret
    • Micaela

      Hur ser framtiden för poliser ut?

      Jag går just nu i 9.an och undrar hur framtiden för polis-yrken ser ut som. Kommer det att finnas gott om jobb inom det yrket? är det svårt att bli polis ? är det hård konkurrans ?

      Lena: : Hejsan, mejlar lite länkar som berättar om polisyrket och lite in i... Läs hela svaret

    Hittar du inte din fråga?

    Skapa en ny fråga