Sök efter frågor
Här kan du söka bland alla redan ställda frågor.
Alla frågor är besvarade av riktiga studie- och yrkesvägledare.
Just nu är 32218 frågor besvarade.
Kursen "kommunikation"?
2 Svar
Hej Amanda,
följande info om kursen Kommunikation på gymnasiet (inom ämnet Pedagogik) finns på Skolverkets hemsida:
Undervisningen i kursen Kommunikation ska behandla följande centrala innehåll:
- Människors interaktion & kommunikation i olika sammanhang & utifrån olika teorier.
- Sociala & kulturella förhållandens påverkan på människors interaktion & kommunikation.
- Gruppens & det sociala sammanhangets betydelse för interaktion & kommunikation.
- Användning av samtal som redskap i kommunikationen.
- Interaktion & kommunikation vid konflikter & konflikthantering.
- Framväxten av mediekulturer & användandet av digitala medier samt deras betydelse för människors liv & lärande.
- Kritisk bearbetning av information från olika källor.
- Användning av informationsteknik som redskap för kommunikation & information.
Kunskapskrav (för att uppnå en viss betygsnivå)
Betyget E
Eleven beskriver översiktligt människors interaktion och kommunikation. Eleven ger också exempel på hur interaktion och kommunikation påverkar människors lärande och deltagande i sociala och pedagogiska situationer. I beskrivningarna använder eleven med viss säkerhet centrala begrepp och teorier samt förklarar enkla samband och drar enkla slutsatser.
Eleven söker och bearbetar med viss säkerhet information från olika källor samt värderar den med enkla omdömen.
Eleven planerar, såväl självständigt som i samarbete med andra, en presentation i ett bestämt syfte. Utifrån planeringen genomför eleven presentationen i samråd med handledare. I presentationen interagerar eleven, samt kommunicerar med viss säkerhet. Dessutom utvärderar eleven presentationen med enkla omdömen utifrån uppsatta mål. I utvärderingen diskuterar eleven översiktligt möjliga alternativa lösningar och föreslår vid behov förbättringar.
Eleven diskuterar översiktligt egna och andras attityder, värderingar och handlingar i samband med presentationen. I diskussionen framför eleven enkla argument för sina åsikter samt visar respekt för andras åsikter.
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
*****
Betyget D
Betyget D innebär att kunskapskraven för E och till övervägande del för C är uppfyllda.
*****
Betyget C
Eleven beskriver utförligt människors interaktion och kommunikation. Eleven ger också exempel på hur interaktion och kommunikation påverkar människors lärande och deltagande i sociala och pedagogiska situationer. I beskrivningarna använder eleven med viss säkerhet centrala begrepp och teorier samt förklarar samband och drar välgrundade slutsatser.
Eleven söker och bearbetar med viss säkerhet information från olika källor samt värderar den med nyanserade omdömen.
Eleven planerar, såväl självständigt som i samarbete med andra, en presentation i ett bestämt syfte. Utifrån planeringen genomför eleven presentationen efter samråd med handledare. Eleven diskuterar utförligt sin egen och andras roll och betydelse samt tar utgångspunkt i det vid sitt eget handlande. I presentationen interagerar eleven, samt kommunicerar med viss säkerhet. Dessutom utvärderar eleven presentationen med nyanserade omdömen utifrån uppsatta mål. I utvärderingen diskuterar eleven utförligt möjliga alternativa lösningar och föreslår vid behov förbättringar.
Eleven diskuterar utförligt egna och andras attityder, värderingar och handlingar i samband med presentationen. I diskussionen framför eleven välgrundade argument för sina åsikter samt visar respekt för andras åsikter.
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
*****
Betyget B
Betyget B innebär att kunskapskraven för C och till övervägande del för A är uppfyllda.
*****
Betyget A
Eleven beskriver utförligt och nyanserat människors interaktion och kommunikation. Eleven ger också exempel på hur interaktion och kommunikation påverkar människors lärande och deltagande i sociala och pedagogiska situationer. I beskrivningarna använder eleven med säkerhet centrala begrepp och teorier samt förklarar komplexa samband och drar välgrundade och nyanserade slutsatser.
Eleven söker och bearbetar med säkerhet information från olika källor samt värderar den med nyanserade omdömen.
Eleven planerar, såväl självständigt som i samarbete med andra, en presentation i ett bestämt syfte. I planeringen identifierar eleven kritiska moment och förebygger hinder som kan uppstå under genomförandet. Utifrån planeringen genomför eleven presentationen efter samråd med handledare samt anpassar vid behov genomförandet till ändrade förutsättningar. Eleven diskuterar utförligt och nyanserat sin egen och andras roll och betydelse samt tar utgångspunkt i det vid sitt eget handlande. I presentationen interagerar eleven, samt kommunicerar med säkerhet. Dessutom utvärderar eleven presentationen med nyanserade omdömen utifrån uppsatta mål och deltagarnas respons. I utvärderingen diskuterar eleven utförligt och nyanserat möjliga alternativa lösningar och föreslår vid behov förbättringar.
Eleven diskuterar utförligt och nyanserat egna och andras attityder, värderingar och handlingar i samband med presentationen. I diskussionen framför eleven välgrundade och nyanserade argument för sina åsikter samt visar respekt för andras åsikter.
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
Hej Amanda,
du fick redan svar från ANNA som visar på vad skolverket ger för info om kursen. Det är i princip det som SYV kan bidra med... om inte SYV-en själv läst samma kurs på gymnasiet och kan i så fall berätta om sina Personliga Erfarenheter /men det kan vara vilseledande - pga olika lärare kan bedriva undervisning på rätt så olika sätt.../.
Om en elev står i valet mellan olika valbara kurser - är mitt råd att be om lov att "besöka" lektioner i den aktuella kursen på sin egen skola (sitta med på en lektion; ännu bättre - på ett par lektioner; eller i alla fall på en del av en lektion -om inte schemat tillåter att delta i hela lektionen). då kan man skaffa sig en egen uppfattning - genom den sorters "studiebesök".
Hälsningar
D:
Frågor och svar taggade med 'arbetstillstånd' (6 st.)
-
Jobb utomlands?
Hej! Jag vill läsa en utbildning, de 2 yrkesroller som intresserar mig är sjuksköterska (Göteborgs universitet) och logistiker (Chalmers) även fast de är väldigt olika. Vilket yrke tror du är bäst för att kunna få jobb utomlands? Jag...
Hej,generellt är det så att man har lättare att få jobb om man har högre utbildning som man läser i samma land där man söker jobb för att utbildningar är anpassade till samma land där... Läs hela svaret -
Skillnad på YH-utbildning och universitets-utbildning?
Hej! Jag hade tänkt börja läsa vidare till hösten. Tog studenten för ett par år sedan. Men jag vill jättegärna bosätta mig i Australien i framtiden så fort som möjligt efter avslutad utbildning. Vill veta vad det är för...
Hej,ett kort svar först: sök både till yrkeshögskola (där du kan söka jättemånga olika utbildningar samtidigt) och till flera universitetsutbildningar, och se var... Läs hela svaret -
Hur fungerar det med svenskexamen utomlands?
Hej! Hur fungerar det med svenskexamen utomlands? Jag kommer ha en kandidatexamen med statsvetenskap som huvudområde. Är den då giltig utomlands? Tänker både inom EU och utanför.
Hej!Generellt sett, brukar svenska utbildningar vara högt värderade i alla länder, men vilka regler som varje enskilt land har ang. söka jobb med utländsk utbildning inom statsvetenskap,... Läs hela svaret -
Jobba i Turkiet?
Hej! Jag går just nu mitt sista år på gymnasiet och ska förhoppningsvis börja plugga på universitet i höst. Kan man jobba som civilingenjör-industriell ekonomi i Turkiet efter att ha läst det på universitetet i Sverige?
Hej!Civilingenjörsprogrammen är femåriga; så det tar lång tid innan du blir klar med den utbildningen. Och vad händer på arbetsmarknaden (i Sverige, i Turkiet eller i ngt annat land) om fem år... Läs hela svaret -
Fastighetsmäklare utomlands?
Hej jag undrar vilka utbildningskrav som krävs för att bli fastighetsmäklare i Sorbritanien, Norge, Frankrike, Spanien, Finland och Danmark.
Hej Karoline, vi har tyvärr inte några egna experter på arbetsmarknader i andra länder än Sverige. Vi kan därför - tyvärr - endast hänvisa till att söka info på de sajter... Läs hela svaret -
Vad kan jag jobba med utomlands efter kandidatexamen i engelska?
Hej! Jag läser nu kandidatexamen i Engelska, och tänker inte läsa vidare till magisterexamen, eftersom jag längtar efter att jobba. Jag tänker jobba utomlands i Förenade Aram Emiraten, Oman eller Qatar. Snälla kan någon av er hjälpa mig med att svara på frågan: vad kan jag jobba med?...
Hej Ayat, jag tycker det där med Arbetstillståndet är jätteviktigt. Har man inte arbetstillstånd, kan man endast jobba "svart", vilket är olagligt. Det... Läs hela svaret
Hittar du inte din fråga?
Skapa en ny fråga