Sök efter frågor
Här kan du söka bland alla redan ställda frågor.
Alla frågor är besvarade av riktiga studie- och yrkesvägledare.
Just nu är 32226 frågor besvarade.
Kursen "kommunikation"?
2 Svar
Hej Amanda,
följande info om kursen Kommunikation på gymnasiet (inom ämnet Pedagogik) finns på Skolverkets hemsida:
Undervisningen i kursen Kommunikation ska behandla följande centrala innehåll:
- Människors interaktion & kommunikation i olika sammanhang & utifrån olika teorier.
- Sociala & kulturella förhållandens påverkan på människors interaktion & kommunikation.
- Gruppens & det sociala sammanhangets betydelse för interaktion & kommunikation.
- Användning av samtal som redskap i kommunikationen.
- Interaktion & kommunikation vid konflikter & konflikthantering.
- Framväxten av mediekulturer & användandet av digitala medier samt deras betydelse för människors liv & lärande.
- Kritisk bearbetning av information från olika källor.
- Användning av informationsteknik som redskap för kommunikation & information.
Kunskapskrav (för att uppnå en viss betygsnivå)
Betyget E
Eleven beskriver översiktligt människors interaktion och kommunikation. Eleven ger också exempel på hur interaktion och kommunikation påverkar människors lärande och deltagande i sociala och pedagogiska situationer. I beskrivningarna använder eleven med viss säkerhet centrala begrepp och teorier samt förklarar enkla samband och drar enkla slutsatser.
Eleven söker och bearbetar med viss säkerhet information från olika källor samt värderar den med enkla omdömen.
Eleven planerar, såväl självständigt som i samarbete med andra, en presentation i ett bestämt syfte. Utifrån planeringen genomför eleven presentationen i samråd med handledare. I presentationen interagerar eleven, samt kommunicerar med viss säkerhet. Dessutom utvärderar eleven presentationen med enkla omdömen utifrån uppsatta mål. I utvärderingen diskuterar eleven översiktligt möjliga alternativa lösningar och föreslår vid behov förbättringar.
Eleven diskuterar översiktligt egna och andras attityder, värderingar och handlingar i samband med presentationen. I diskussionen framför eleven enkla argument för sina åsikter samt visar respekt för andras åsikter.
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
*****
Betyget D
Betyget D innebär att kunskapskraven för E och till övervägande del för C är uppfyllda.
*****
Betyget C
Eleven beskriver utförligt människors interaktion och kommunikation. Eleven ger också exempel på hur interaktion och kommunikation påverkar människors lärande och deltagande i sociala och pedagogiska situationer. I beskrivningarna använder eleven med viss säkerhet centrala begrepp och teorier samt förklarar samband och drar välgrundade slutsatser.
Eleven söker och bearbetar med viss säkerhet information från olika källor samt värderar den med nyanserade omdömen.
Eleven planerar, såväl självständigt som i samarbete med andra, en presentation i ett bestämt syfte. Utifrån planeringen genomför eleven presentationen efter samråd med handledare. Eleven diskuterar utförligt sin egen och andras roll och betydelse samt tar utgångspunkt i det vid sitt eget handlande. I presentationen interagerar eleven, samt kommunicerar med viss säkerhet. Dessutom utvärderar eleven presentationen med nyanserade omdömen utifrån uppsatta mål. I utvärderingen diskuterar eleven utförligt möjliga alternativa lösningar och föreslår vid behov förbättringar.
Eleven diskuterar utförligt egna och andras attityder, värderingar och handlingar i samband med presentationen. I diskussionen framför eleven välgrundade argument för sina åsikter samt visar respekt för andras åsikter.
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
*****
Betyget B
Betyget B innebär att kunskapskraven för C och till övervägande del för A är uppfyllda.
*****
Betyget A
Eleven beskriver utförligt och nyanserat människors interaktion och kommunikation. Eleven ger också exempel på hur interaktion och kommunikation påverkar människors lärande och deltagande i sociala och pedagogiska situationer. I beskrivningarna använder eleven med säkerhet centrala begrepp och teorier samt förklarar komplexa samband och drar välgrundade och nyanserade slutsatser.
Eleven söker och bearbetar med säkerhet information från olika källor samt värderar den med nyanserade omdömen.
Eleven planerar, såväl självständigt som i samarbete med andra, en presentation i ett bestämt syfte. I planeringen identifierar eleven kritiska moment och förebygger hinder som kan uppstå under genomförandet. Utifrån planeringen genomför eleven presentationen efter samråd med handledare samt anpassar vid behov genomförandet till ändrade förutsättningar. Eleven diskuterar utförligt och nyanserat sin egen och andras roll och betydelse samt tar utgångspunkt i det vid sitt eget handlande. I presentationen interagerar eleven, samt kommunicerar med säkerhet. Dessutom utvärderar eleven presentationen med nyanserade omdömen utifrån uppsatta mål och deltagarnas respons. I utvärderingen diskuterar eleven utförligt och nyanserat möjliga alternativa lösningar och föreslår vid behov förbättringar.
Eleven diskuterar utförligt och nyanserat egna och andras attityder, värderingar och handlingar i samband med presentationen. I diskussionen framför eleven välgrundade och nyanserade argument för sina åsikter samt visar respekt för andras åsikter.
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
Hej Amanda,
du fick redan svar från ANNA som visar på vad skolverket ger för info om kursen. Det är i princip det som SYV kan bidra med... om inte SYV-en själv läst samma kurs på gymnasiet och kan i så fall berätta om sina Personliga Erfarenheter /men det kan vara vilseledande - pga olika lärare kan bedriva undervisning på rätt så olika sätt.../.
Om en elev står i valet mellan olika valbara kurser - är mitt råd att be om lov att "besöka" lektioner i den aktuella kursen på sin egen skola (sitta med på en lektion; ännu bättre - på ett par lektioner; eller i alla fall på en del av en lektion -om inte schemat tillåter att delta i hela lektionen). då kan man skaffa sig en egen uppfattning - genom den sorters "studiebesök".
Hälsningar
D:
Frågor och svar taggade med 'svenska grund' (5 st.)
-
kurser på komvux för någon som saknar betyg?
Försöker hjälpa en man (ca 25-30 år) som har permanent uppehållstillstånd. Han vill läsa någon högskoleutbildning framöver, men saknar grundskola och gymnasium, men kan ändå läsa och skriva rätt bra. Han jobbar idag i...
Hej Marie,han som vill uppnå grundskolekompetens och sedan gymnasiekompetens kan (och t o m bör) göra studieplanering tillsammans med SYV-en på komvux, i den kommunen där han är... Läs hela svaret -
Hur läser man på sfi?
Hej, får vem som helst som kommer från ett annat land läsa på sfi? Tex Norge, Finland? Sedan undrar jag om när man kan gå från sfi till "vanligt" komvux? För att läsa tex vissa ämnen som eng 6 eller dyl.
Hej Emma,ang. rätt till SFI var god se skolverket.se/regler-och-ansvar/ansvar-i-skolfragor/ratt-till-sfiochnär den studerande är klar med SFI, dvs om hen får godkänt betyg i SFI-kurs D, då har hen... Läs hela svaret -
Ej läst klart grundskolan och kommer från annat land vad ska man göra?
Hej! Min man har nyligen kommit till Sverige och han är 25 (snart 26) år. Han slutförde aldrig sin grundskola i hans hemland, utan gick bara till 8an och sen direkt ut i arbetslivet pga hans familjs dåliga ekonomi där dem inte kunde betala hans utbildning. Sen den tiden har han bara...
Hej, du skriver om att personen kom nyligen till Sverige; hur mycket svenska kan han?Undervisningsspråk är i Sverige huvudsakligen svenska. För att studera måste... Läs hela svaret -
Kan jag börja gymnasiet när jag har pluggat utomlands?
Jag brukade bo i Sverige tills 2013 alltså tills jag gick i 4:an, sedan flyttade jag utomlands och började 5:an här. Har bott utomlands sen dess, går just nu i 9:an och ska ta Cambridge Checkpoint prov men har tänkt flytta tillbaks till Sverige på sommaren. Går i en internationell brittisk...
Det finns olika alternativ, ex om du söker till IB där undervisning är på engelska, behöver du i så fall inte ha betyg i svenska men om du vill läsa på... Läs hela svaret -
Kan jag plugga till undersköterska?
Hej! Jag hoppade av skolan i 7an på högstadiet. Så jag har inga betyg alls. Nu vill jag plugga till undersköterska, kan jag göra det eller måste jag plugga upp betygen från grundskolan först?
Hej Josefin, det är komvux i din kommun som bestämmer. Det som brukar krävas för att komma in på "Undersköterske-utbidlningar" på komvux är - i fall man inte har Slutbetyg... Läs hela svaret
Hittar du inte din fråga?
Skapa en ny fråga