Sök efter frågor
Här kan du söka bland alla redan ställda frågor.
Alla frågor är besvarade av riktiga studie- och yrkesvägledare.
Just nu är 32197 frågor besvarade.
Kursen "kommunikation"?
2 Svar
Hej Amanda,
följande info om kursen Kommunikation på gymnasiet (inom ämnet Pedagogik) finns på Skolverkets hemsida:
Undervisningen i kursen Kommunikation ska behandla följande centrala innehåll:
- Människors interaktion & kommunikation i olika sammanhang & utifrån olika teorier.
- Sociala & kulturella förhållandens påverkan på människors interaktion & kommunikation.
- Gruppens & det sociala sammanhangets betydelse för interaktion & kommunikation.
- Användning av samtal som redskap i kommunikationen.
- Interaktion & kommunikation vid konflikter & konflikthantering.
- Framväxten av mediekulturer & användandet av digitala medier samt deras betydelse för människors liv & lärande.
- Kritisk bearbetning av information från olika källor.
- Användning av informationsteknik som redskap för kommunikation & information.
Kunskapskrav (för att uppnå en viss betygsnivå)
Betyget E
Eleven beskriver översiktligt människors interaktion och kommunikation. Eleven ger också exempel på hur interaktion och kommunikation påverkar människors lärande och deltagande i sociala och pedagogiska situationer. I beskrivningarna använder eleven med viss säkerhet centrala begrepp och teorier samt förklarar enkla samband och drar enkla slutsatser.
Eleven söker och bearbetar med viss säkerhet information från olika källor samt värderar den med enkla omdömen.
Eleven planerar, såväl självständigt som i samarbete med andra, en presentation i ett bestämt syfte. Utifrån planeringen genomför eleven presentationen i samråd med handledare. I presentationen interagerar eleven, samt kommunicerar med viss säkerhet. Dessutom utvärderar eleven presentationen med enkla omdömen utifrån uppsatta mål. I utvärderingen diskuterar eleven översiktligt möjliga alternativa lösningar och föreslår vid behov förbättringar.
Eleven diskuterar översiktligt egna och andras attityder, värderingar och handlingar i samband med presentationen. I diskussionen framför eleven enkla argument för sina åsikter samt visar respekt för andras åsikter.
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
*****
Betyget D
Betyget D innebär att kunskapskraven för E och till övervägande del för C är uppfyllda.
*****
Betyget C
Eleven beskriver utförligt människors interaktion och kommunikation. Eleven ger också exempel på hur interaktion och kommunikation påverkar människors lärande och deltagande i sociala och pedagogiska situationer. I beskrivningarna använder eleven med viss säkerhet centrala begrepp och teorier samt förklarar samband och drar välgrundade slutsatser.
Eleven söker och bearbetar med viss säkerhet information från olika källor samt värderar den med nyanserade omdömen.
Eleven planerar, såväl självständigt som i samarbete med andra, en presentation i ett bestämt syfte. Utifrån planeringen genomför eleven presentationen efter samråd med handledare. Eleven diskuterar utförligt sin egen och andras roll och betydelse samt tar utgångspunkt i det vid sitt eget handlande. I presentationen interagerar eleven, samt kommunicerar med viss säkerhet. Dessutom utvärderar eleven presentationen med nyanserade omdömen utifrån uppsatta mål. I utvärderingen diskuterar eleven utförligt möjliga alternativa lösningar och föreslår vid behov förbättringar.
Eleven diskuterar utförligt egna och andras attityder, värderingar och handlingar i samband med presentationen. I diskussionen framför eleven välgrundade argument för sina åsikter samt visar respekt för andras åsikter.
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
*****
Betyget B
Betyget B innebär att kunskapskraven för C och till övervägande del för A är uppfyllda.
*****
Betyget A
Eleven beskriver utförligt och nyanserat människors interaktion och kommunikation. Eleven ger också exempel på hur interaktion och kommunikation påverkar människors lärande och deltagande i sociala och pedagogiska situationer. I beskrivningarna använder eleven med säkerhet centrala begrepp och teorier samt förklarar komplexa samband och drar välgrundade och nyanserade slutsatser.
Eleven söker och bearbetar med säkerhet information från olika källor samt värderar den med nyanserade omdömen.
Eleven planerar, såväl självständigt som i samarbete med andra, en presentation i ett bestämt syfte. I planeringen identifierar eleven kritiska moment och förebygger hinder som kan uppstå under genomförandet. Utifrån planeringen genomför eleven presentationen efter samråd med handledare samt anpassar vid behov genomförandet till ändrade förutsättningar. Eleven diskuterar utförligt och nyanserat sin egen och andras roll och betydelse samt tar utgångspunkt i det vid sitt eget handlande. I presentationen interagerar eleven, samt kommunicerar med säkerhet. Dessutom utvärderar eleven presentationen med nyanserade omdömen utifrån uppsatta mål och deltagarnas respons. I utvärderingen diskuterar eleven utförligt och nyanserat möjliga alternativa lösningar och föreslår vid behov förbättringar.
Eleven diskuterar utförligt och nyanserat egna och andras attityder, värderingar och handlingar i samband med presentationen. I diskussionen framför eleven välgrundade och nyanserade argument för sina åsikter samt visar respekt för andras åsikter.
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
Hej Amanda,
du fick redan svar från ANNA som visar på vad skolverket ger för info om kursen. Det är i princip det som SYV kan bidra med... om inte SYV-en själv läst samma kurs på gymnasiet och kan i så fall berätta om sina Personliga Erfarenheter /men det kan vara vilseledande - pga olika lärare kan bedriva undervisning på rätt så olika sätt.../.
Om en elev står i valet mellan olika valbara kurser - är mitt råd att be om lov att "besöka" lektioner i den aktuella kursen på sin egen skola (sitta med på en lektion; ännu bättre - på ett par lektioner; eller i alla fall på en del av en lektion -om inte schemat tillåter att delta i hela lektionen). då kan man skaffa sig en egen uppfattning - genom den sorters "studiebesök".
Hälsningar
D:
Frågor och svar taggade med '#lärare' (6 st.)
-
civilingenjör och lärare?
HEJ! jag är helt förvirrad och vet inte vad jag vill plugga i framtiden. har alltid fått svaret "du har tid på dig" men tiden börjar rinna ur... Även om jag har tid vill jag inte ta all tid i världen för att bestämma mig. i alla fall...
Hej Daniel!Den här utbildningen - kth.se/utbildning/civilingenjor/civing-larare - kräver följande behörighet: Grundläggande behörighet + särskild behörighet: godkända betyg i... Läs hela svaret -
Svenska som andraspråk till svenska?
Hej! Jag går nu i svenska som andra språk 1 i gymnasiet och jag tycker att det är väldigt dåligt undervisning och dåliga lärare(vi har två sva lärare ) och de blandar tre kurser samtidigt (grund nivå, 1 och 2 ) och jag tänker på att gå på sv istället för sva men jag vet inte med vem jag kan...
Hej Yona!Du ställer några frågor och jag kan svara på en av dem, inte på alla.Den frågornan som jag har svar på - att ge dig, är:- du har rätt att efter svenska som... Läs hela svaret -
Kan man jobba som vårdlärare om man är sjuksköterska som gått KPU?
Hej! Jag vill nu plugga till psykiatrisjuksköterska men är orolig för att jag inte ska gilla det/inte trivas. Kan jag då, om det är fallet, gå en KPU och jobba som yrkeslärare i vård och omsorg? Finns det en chans att jag då även kan bli lärare i något av ämnena Sociologi, Psykologi eller...
Hej H!utbildning till sjuksköterska är på 3 år. Sedan tar det också tid att bli specialist-sska - t.ex psykiatri-sska. För att komma in på... Läs hela svaret -
Jag vill gå både hippolog och lärare, hur ska jag gå tillväga?
Hej! Jag är lite kluven och vet inte riktigt hur jag ska göra med min högskoleutbildning. Det är nämligen så att jag vill bli lärare i framtiden för att ha ett "ordentligt" jobb men skulle också vilja gå hippologutbildningen här...
Utbildningsutbud förändras och kan förändras ganska mycket från en termin till nästa. Söker du läsa på eftergymnasial nivå till hösten... Läs hela svaret -
Hur gör man för att bli gymansielärare i juridik?
Hej! Jag vill plugga vidare i höst som gymnasielärare, men om man vill bli gymnasielärare i juridik/ekonomi hur gör man då när man ska ansöka till universitetet? Jag har för övrigt läst Ekonomiprogrammet med inriktning juridik på...
Hur blir man behörig gymnasielärare i juridiska kurser?Det finns tre gymnasiaIa kurser inom ämnet "juridik"; Privat juridik, Affärsjuridik och... Läs hela svaret -
Polis och kriminolog?
Hej! Läser kansidatprogrammet kriminologi och är sugen på att fortsätta på polisprogrammet. Min tanke är isåfall att läsa min kandidatkurs parallelt med första terminen på polishögskolan. Dock kommer det överstiga 45hp som är gränsen. Hur kan jag gå tillväga?
hej Emma, Antagning.se antar till 45 hp per termin, men samtidigt har man platsgaranti på det programmet som man redan läser (under förutsättning att man klarar av de kurser som man läser inom sitt program).... Läs hela svaret
Hittar du inte din fråga?
Skapa en ny fråga