Sök efter frågor
Här kan du söka bland alla redan ställda frågor.
Alla frågor är besvarade av riktiga studie- och yrkesvägledare.
Just nu är 32237 frågor besvarade.
Kursen "kommunikation"?
2 Svar
Hej Amanda,
följande info om kursen Kommunikation på gymnasiet (inom ämnet Pedagogik) finns på Skolverkets hemsida:
Undervisningen i kursen Kommunikation ska behandla följande centrala innehåll:
- Människors interaktion & kommunikation i olika sammanhang & utifrån olika teorier.
- Sociala & kulturella förhållandens påverkan på människors interaktion & kommunikation.
- Gruppens & det sociala sammanhangets betydelse för interaktion & kommunikation.
- Användning av samtal som redskap i kommunikationen.
- Interaktion & kommunikation vid konflikter & konflikthantering.
- Framväxten av mediekulturer & användandet av digitala medier samt deras betydelse för människors liv & lärande.
- Kritisk bearbetning av information från olika källor.
- Användning av informationsteknik som redskap för kommunikation & information.
Kunskapskrav (för att uppnå en viss betygsnivå)
Betyget E
Eleven beskriver översiktligt människors interaktion och kommunikation. Eleven ger också exempel på hur interaktion och kommunikation påverkar människors lärande och deltagande i sociala och pedagogiska situationer. I beskrivningarna använder eleven med viss säkerhet centrala begrepp och teorier samt förklarar enkla samband och drar enkla slutsatser.
Eleven söker och bearbetar med viss säkerhet information från olika källor samt värderar den med enkla omdömen.
Eleven planerar, såväl självständigt som i samarbete med andra, en presentation i ett bestämt syfte. Utifrån planeringen genomför eleven presentationen i samråd med handledare. I presentationen interagerar eleven, samt kommunicerar med viss säkerhet. Dessutom utvärderar eleven presentationen med enkla omdömen utifrån uppsatta mål. I utvärderingen diskuterar eleven översiktligt möjliga alternativa lösningar och föreslår vid behov förbättringar.
Eleven diskuterar översiktligt egna och andras attityder, värderingar och handlingar i samband med presentationen. I diskussionen framför eleven enkla argument för sina åsikter samt visar respekt för andras åsikter.
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
*****
Betyget D
Betyget D innebär att kunskapskraven för E och till övervägande del för C är uppfyllda.
*****
Betyget C
Eleven beskriver utförligt människors interaktion och kommunikation. Eleven ger också exempel på hur interaktion och kommunikation påverkar människors lärande och deltagande i sociala och pedagogiska situationer. I beskrivningarna använder eleven med viss säkerhet centrala begrepp och teorier samt förklarar samband och drar välgrundade slutsatser.
Eleven söker och bearbetar med viss säkerhet information från olika källor samt värderar den med nyanserade omdömen.
Eleven planerar, såväl självständigt som i samarbete med andra, en presentation i ett bestämt syfte. Utifrån planeringen genomför eleven presentationen efter samråd med handledare. Eleven diskuterar utförligt sin egen och andras roll och betydelse samt tar utgångspunkt i det vid sitt eget handlande. I presentationen interagerar eleven, samt kommunicerar med viss säkerhet. Dessutom utvärderar eleven presentationen med nyanserade omdömen utifrån uppsatta mål. I utvärderingen diskuterar eleven utförligt möjliga alternativa lösningar och föreslår vid behov förbättringar.
Eleven diskuterar utförligt egna och andras attityder, värderingar och handlingar i samband med presentationen. I diskussionen framför eleven välgrundade argument för sina åsikter samt visar respekt för andras åsikter.
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
*****
Betyget B
Betyget B innebär att kunskapskraven för C och till övervägande del för A är uppfyllda.
*****
Betyget A
Eleven beskriver utförligt och nyanserat människors interaktion och kommunikation. Eleven ger också exempel på hur interaktion och kommunikation påverkar människors lärande och deltagande i sociala och pedagogiska situationer. I beskrivningarna använder eleven med säkerhet centrala begrepp och teorier samt förklarar komplexa samband och drar välgrundade och nyanserade slutsatser.
Eleven söker och bearbetar med säkerhet information från olika källor samt värderar den med nyanserade omdömen.
Eleven planerar, såväl självständigt som i samarbete med andra, en presentation i ett bestämt syfte. I planeringen identifierar eleven kritiska moment och förebygger hinder som kan uppstå under genomförandet. Utifrån planeringen genomför eleven presentationen efter samråd med handledare samt anpassar vid behov genomförandet till ändrade förutsättningar. Eleven diskuterar utförligt och nyanserat sin egen och andras roll och betydelse samt tar utgångspunkt i det vid sitt eget handlande. I presentationen interagerar eleven, samt kommunicerar med säkerhet. Dessutom utvärderar eleven presentationen med nyanserade omdömen utifrån uppsatta mål och deltagarnas respons. I utvärderingen diskuterar eleven utförligt och nyanserat möjliga alternativa lösningar och föreslår vid behov förbättringar.
Eleven diskuterar utförligt och nyanserat egna och andras attityder, värderingar och handlingar i samband med presentationen. I diskussionen framför eleven välgrundade och nyanserade argument för sina åsikter samt visar respekt för andras åsikter.
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
Hej Amanda,
du fick redan svar från ANNA som visar på vad skolverket ger för info om kursen. Det är i princip det som SYV kan bidra med... om inte SYV-en själv läst samma kurs på gymnasiet och kan i så fall berätta om sina Personliga Erfarenheter /men det kan vara vilseledande - pga olika lärare kan bedriva undervisning på rätt så olika sätt.../.
Om en elev står i valet mellan olika valbara kurser - är mitt råd att be om lov att "besöka" lektioner i den aktuella kursen på sin egen skola (sitta med på en lektion; ännu bättre - på ett par lektioner; eller i alla fall på en del av en lektion -om inte schemat tillåter att delta i hela lektionen). då kan man skaffa sig en egen uppfattning - genom den sorters "studiebesök".
Hälsningar
D:
Frågor och svar taggade med 'senare del' (6 st.)
-
Vidareutbildning med examen i botten?
Hej Jag har förskollärarexamen sen 2000 och har arbetat som det nu. Vill vidareutbilda mig till kurator och undrar vilka ämnen behöver jag lägga till för att bli kurator, sk huvudämnen. Vilken utbildning? En till examen och 3år universitet är...
Hej Mari, Kurator inom hälso- och sjukvården blev 1 juli 2019 ett av de legitimationsyrken där socialstyrelsen utfärdar legitimation; för att kunna få legitimation måste man ha... Läs hela svaret -
F Gymnasiearbete?
Hej Jag vill bli förskollärare. Jag har F i gymnasiearbete och matte1b. Behöver man vara godkänd i gymnasiearbete för att bli Förskollärare? Hur många poäng krävs för att komma in i förskollärarprogrammet ?
Hej Francwa,Förskollärarprogrammet är i Sverige en utbildning som ligger på Högskolenivå; därför måste man ha Grundläggande behörighet. Och utan godkänt betyg i gymnasiearbete... Läs hela svaret -
Vad krävs för att bli museumvärd?
Hej! Jag har en fråga och det är vad som krävs för att jobba på ett museum? Jag är främst intresserad av historia, konst och kultur. Jag skulle kunna tänka mig jobba på ett slott och ger guidade turer :) Vad för utbildning krävs...
Hej Sandra, kika gärna på yrken Guide, Museipedagog, Publikvärd, Museitjänsteman. De yrken är i Sverige "icke-reglerade" dvs finns inga strikta krav på vilken utbildning och övriga... Läs hela svaret -
Kan jag läsa ekonomieprogrammet med matte 1a , 2a och 3?
Hej jag har precis tagit gymnasieexamen mot samhälvetenskapliga ämen på komvux. Tidigare på gymnasiet fick jag läsa Mattematik 1a och 2a. Min fråga är: Är det möjligt för mig att gå in i Ekonomieprogrammet med Matte(A) eller...
Hej Roland,du kan läsa matematik 3b (eller 3c) om du har godkänt betyg i matematik 2a.Matematik 3b rekommenderas i första hand i ditt fall - då b-spår i matte är mer... Läs hela svaret -
Att komma från ett EU-land och börja på gymnasium i Sverige?
Hej! Jag har bekanta som kommer att flytta till Sverige från Polen. De har ett barn som har gått klart högstadiet i Polen och som skulle vilja börja på gymnasium i Sverige efter att de har flyttat hit. Barnet har inte lärt sig svenska än. De undrar om hur...
Hej Martina,undervisning på gymnasiets nationella program i Sverige är på svenska och man måste då ha kunskaper motsvarande godkänt betyg i svenska från... Läs hela svaret -
Söka till senare del från utlandet?
Hej Jag ska snart påbörja läkarprogrammet i Riga, Lettland. Jag undrar nu om det är möjligt att efter några terminer har gått att söka in sig på en svensk universitet och fortsätta läkarprogrammet där? Med mina aktuella betyg...
Det är en fråga till de lärosätena som erbjuder läkarprogrammet. Om ngn ledig plats uppstår på läkarprogrammet, vilket inte är säkert att det skulle göra -... Läs hela svaret
Hittar du inte din fråga?
Skapa en ny fråga