aurora

    Hej! Jag tänkte plugga en kandidat i sociologi på SU till våren. Främst vill jag jobba med att förebygga brått etc i samhället. Examen är sammanlagt 180 Hp varav 60 hp är valfritt. Jag läste att man kan kombinera två kandidat bara man läser 90 hp utöver huvudämnet samt skriver två examensarbeten med vardera ämne. Det jag undrar är vad som gäller för ansökan till de valfria kurserna. Jag vill helst läsa kriminologi Kurserna (1,2 som 60 hp ,samt 3 efter kandidat i sociologi). Jag har inte gymnasiebetygen till att läsa kriminologi u dagsläget, är det gymnasiebetygen som gäller eller finns det annan process vid ansökan om valfria kurser i en kandidat ?

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    hej Aurora!
    Du måste fråga studievägledare som jobbar på ditt program.
    Söker du till en valfri kurs "på vanligt sätt" konkurrerar du med dina gymnasiala betyg (meritvärde som du har från dina gymnasiala studier).
    Inom ett program måste du läsa ett visst antal högskolepoäng. Om ni fick besked att det är "valfria kurser" så brukar det ändå finnas en lista på kurser som ni får välja mellan, alltså att det skulle vara "helt valfritt" är inte så jättevanligt, men ändå förekommer.
    Jag har svårt att tro att personer som har för lågt meritvärde för att komma in på Kriminologi I, skulle få plats om de vill läsa den kursen som en valfri kurs inom sin kandidatexamen. Men jag tror att "någon lämplig kurs" som du kan ta in i din examen får du garantiplats på (behöver dock inte vara en kurs som du helst vill läsa, dock). Läs vad som står i den informationen ni fick om valfria kurser inom ditt program. Om ngt är oklart, prata med studievägledare på din institution.
    Hälsningar och lycka till!
    Mikael