Aylin
    Hej,
    Jag tar studenten om några veckor och undrar hur jag borde lägga upp min studieplan för att få ett så högt meritvärde som möjligt. Jag läser 300 poäng utökade kurser (modersmål 1, modersmål 2 & aktiv tvåspråkighet) så min studieplan omfattar totalt 2800 poäng. Eftersom jag har läst två moderna språk kurser (vilka ger merit) samt engelska 7 (ger också merit) har jag fått rekommendationen att lägga moderna språk + engelska 7 som utökade kurser. Jag har fått A i alla dessa kurser. Ska jag lägga de som utökade eller inte? För jag högre merit om jag gör det?
    Bästa hälsningar,
    Chad
    • Julia : Vilket program och inriktning läser du?
    • : Naturnatur
    • Mikael : På naturvetenskapsprogrammet går det, i alla fall teoretiskt sett, göra som du föreslår, och på så sätt få högre jämförelsetal och ha fördel i konkurrensen om en högskoleplats .
    • Julia : Japp! håller med Mikael.
    Läs alla kommentarer

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Chad,
    det är inte eleven utan Rektor på ditt program som bestämmer hur ditt examensbevis kommer att se ut. Rektor kan ha delegerat ansvar till biträdande rektor eller till en studie- och yrkesvägledare på din skola... men det är ändå rektor som är ytterst ansvarig.
    Egentligen är tanken att man PÅ FÖRHAND, innan varje kurs börjar, skriver in i individ.studieplan om vad det är för en kurs - om det är en kurs inom Programfördjupningen, eller inom Individ.val eller U-kurs, utökad. Sedan är tanken att examensbevis utfärdas i enighet med den studieplanen, som ej får revideras retroaktivt. Så bör man egentligen göra.
    Dock vet vi att det på vissa gymnasieskolor förekommer ibland att man reviderar studieplaner retroaktivt, med mål att hjälpa elever att få så högt meritvärde som möjligt. Men om din skola följer reglerna och vägrar revidera din studieplan retroaktivt, är det inget du eller vi kan göra.

    För att över huvudet taget kunna ge råd ang. hur ditt examensbevis kunde se ut för att ge högre meritvärde och ej strida mot gällande bestämmelser, måste man veta Vilket program & inriktning du läser; sedan är det också bra att veta vilken utbildning på högskolan du vill söka /eller snarare vad är Särskild behörighet till den utbildningen; det spelar ingen roll om det är läkarprogrammet eller marinbiologi t.ex - de har Samma särskild behörighet... det är kurser fysik2, kemi2, biologi2 och matte 4 som krävs/. Vet man vilken särskild behörighet som krävs, kan man t.ex avgöra vilka mattekurser som ger meritpoäng... ju, det är bra att veta vilka mattekurser du kommer ha betyg i - i ditt examensbevis.

    Hej igen,
    du uppgav i din kommentar att du läser på NA, naturvetenskap. Då gäller följande: se programplan för NA >>.
    I NA ingår det en kurs Moderna språk som en Obligatorisk kurs. Man får ersätta den med en kurs i Modersmål. Säg att vi ersätter den med Modersmål 1. Då kan man sedan ha Modersmål 2 och en kurs "Aktiv tvåspråkighet" som kurser inom Individuellt val. Och då kan man ha Moderna språk 3 och 4 samt Engelska 7 som U-kurser, utökade, som i examensbeviset bör markeras som "U".
    Pga moderna språk 3 och 4 och eng7 ger Meritpoäng, kommer betyg i dem räknas in i Jämförelsetal, även om det är U-kurser. Har du högt betyg (högre än snittet för dig) i Mod.språk3, 4 och eng7 - då är det fördelaktigt att ha sitt examensbevis utformat på det sättet.
    Om din skola kommer att göra så eller inte, kan vi inte svara på.
    Egentligen är det inte meningen att ändra i efterhand för att höja meritvärde.
    Men vi känner till att det förekommer att gymnasieskolorna gör så. Men skola kan också vägra att fixa i efterhand.
    Frågar man Skolverket, får man svar att studieplan bör revideras Pro-aktivt, dvs innan en kurs börjar, ska det stå i elevens individ.studieplan att den kursen läses som "Individ.val" eller som U-kurs eller som Inriktningskurs eller som kurs inom Programfördjupning.