Alejandro
    Hej! Jag går tredje året i gymnasiet och det har gått riktigt segt för mig januari månad. Jag har sjukanmält mig mycket och fått hög sen ankomst

    Min rapport ser ut så här från vecka 2-5
    Totalt närvaro: 32.7timmar (49.4%)
    Totalt anmäld frånvaro: 28timmar (42.4%)
    Total sen ankomst: 2.6timmar (3.9%)

    Jag vill verkligen förbättra mig och jag ska förbättra mig i februari månad. Men min fråga är hur länge man får vara sjukanmäla innan skolan ber om Läkareintyg??

    1 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej,
    närvarofrågor regleras i Skollagen, kapitel 15, 16-17§§, men det står inte "konkret" i procent eller i timmar - utan det är ytterst rektorn som är ansvarig för att utreda "upprepad eller längre frånvaro". Och även om Läkarintyg finns, så är inte skolan befriad från ansvar att utreda om eleven behöver särskild stöd eller någon annan åtgärd från skolans sida.
    Det finns, alltså, inte några strikta regler (i alla fall inte allmänna eller generella) - och detta svar fick jag från en sakkunnig på Skolverket idag, den 29 jan 2019, utan det är en bedömningsfråga: i praktiken om din skola "tror" att du är sjuk och inte skolkar, men även om du är sjuk och kan visa läkarintyg, så är det inte OK att utebli från undervisningen hur mycket som helst.
    Ditt mål är ju att försöka få godkända betyg i kurser du läser och få ut examensbevis; och hur ska du göra det om du inte är i skolan så mycket som du borde vara?

    Vänligen
    L.

    Liselotte