Tina

    Hej! Jag gick ut gymnasiet förra året med 19.4 i snitt och 1.1 på hp. Jag sökte sedan in till läkarprogrammet utomlands och kom in där. nu har jag läst två terminer men jag tycker det är för svårt för mig att vara borta från Sverige. Min fråga är nu om det finns något sätt jag kan komma in på läkarlinjen här i Sverige? Borde jag plugga på hp och komma in den vägen eller finns det andra alternativ? hur flyttar jag hem och fortsätter min utbildning så fort som möjligt då jag verkligen inte mår bra psykiskt utomlands. Tack, Tina!

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Tina,

    så vitt jag känner till, har man tyvärr inga formella "förmåner" vid ansökan till läkarprogrammet pga man har läst en del av läkarutbildningen utomlands.

    Ditt förslag om att satsa på högskoleprovet, tycker jag, är mycket bra!

    Sedan finns det ju också PIL på Karolinska Institutet i Stockholm - AU, alternativt urval; känner du till det? var god se info på utbildning.ki.se/alternativt-urval

    Fler tips/tankar/förslag
    Fråga om du kan få "studieuppehåll med bibehållen studieplats" och kanske avstå från att läsa din utbildning utomlands under nästa läsår, men det är bra om du har möjlighet att återvända till den senare, om du då bestämmer dig för att du vill göra det;
    Se om du kan tänka dig söka andra utbildningar i Sverige - ex. Sjuksköterskeprogrammet, som ger möjlighet att på sikt bli Barnmorska eller Specialistsjuksköterska inom många olika hälso-områden.

    Med förhoppning om att någonting i mitt svar blir till hjälp!
    Julia