Claudia
    Hej,

    Jag har under min tid på gymnasiet läst samhälle/ekonomi men har bestämt mig för att jag skulle vilja skola om mig. Jag har kompletta gymnasium betyg som är ganska bra dock inte tillräckligt bra för att komma in på läkarutbildningen vilket är var jag vill.

    Om jag förstått det rätt har alla högskolebehörigheter en form av Grundläggande behörighet vilket är svenska A-C/1-3 engelska B/6, Matematik A/1 samt ett projektarbete.

    Därefter har ex läkarutbildningen en Särskild behörighet Kemi 1,2 (A,B), Fysik 1,2 (A,B), Biologi 1,2 (A,B) samt matematik 1,2,3,4 (A,B,C,D). dvs man måste ha läst dessa ämnen för att kunna söka in? (1,050) poäng

    För att få meritpoäng till läkarutbildningen bör man ha nedan kurser utförda?
    Matematik E/5 1
    Moderna språk C/3 0,5
    Engelska C/3 1

    Jag har fullständiga betyg från gymnasiet och en examen. Dock så saknar jag några av läkarutbildningens Särskild behörighets krav och vet redan att jag kommer behöva läsa upp dem antigen på komvux/prövningar eller via naturvetenskapligt basår på högskolan. Min fråga är egentligen om jag kan tillgodoräkna betygen som jag har i andra kurser från min gymnasietid ex: datorkunskap eller om den måste ersättas med något inom mer naturvetenskapligt ämne som ex: psykologi b/2? Jag undrar även vad som händer med de betygen jag har från gymnasiet när jag har läst upp och läst in nya kurser vid ansökning till läkarutbildningen? kommer de att ta de kurser jag har bäst betyg i eller kommer de bara matcha hur som helst? om jag inte misstar mig räknar de enbart 2500 poäng dock så kommer jag ha över 3500 lästa poäng när jag är helt klar med min uppläsning? jag har MVG i mycket men inte i alla kurser. Dvs att om jag med grundläggande högskolebehörighet samt särskild behörighet har jag sammanlagt 1550 poäng som jag får MVG i. Resterande 950 poäng måste komma från andra kurser som jag läst på gymnasiet VILKA kurser måste detta vara? finns det några krav på det eller spelar det mindre roll om de är tagna från det samhällsvetenskapliga programmet eller om det hade tagit från det naturvetenskapliga?

    Om man egentligen ser det så som många hemsidor förklarar behöver man följande kurser för att söka till högskolan och sedan läkarutbildningen.
    Svenska A (100)
    Svenska B (100)
    Svenska C (100)
    Engelska A (100)
    Engelska B (100)
    Matematik A (100)
    Matematik B (100)
    Matematik C (100)
    Matematik D (100)
    Fysik A (150)
    Fysik B (100)
    Biologi A (100)
    Biologi B (100)
    Kemi A (100)
    Kemi B (100)
    1550 poäng

    och jag bör logiskt kunna mixa andra kurser hur jag vill trots att det är ekonomi eller juridiska kurser?

    1 Svar

    SYV-besökare SYV

    Hej Claudia,

    det vilktigaste för dig är att bli BEHÖRIG. Som behörig sökande kan du komma in i HP-urvalsgruppen, på resultatet av högskolepovet.

    Du behöver inte ha betyg i fysik1, du behöver ha betyg i FYSIK 2. KEMI 2, BIOLOGI 2 OCH MATEMATIK 4. Om du har eller inte har betyg i lägre kurser inom samma ämnen - spelar ingen roll.

    Skaffa dig betygen i Fysik 2, Kemi 2, Biologi 2 och i Matematik 4. Om du sedan innan redan har Slutbetyg från gymnasiet - antagligen är ditt slutbetyg från år 2012 eller från 2013 /det gissar jag utifrån din ålder/.... det är annars viktigt att veta om ditt Slutbetyg är från 2010 och senare eller från ngt. tidigare år - för att reglerna har ändrats.

    • : Hej, tack för svar!
    • : om jag förstår dig rätt, så är behörigheten det som är viktigast! men jag behöver alltså inte plugga upp fysik 1 för att för göra prövning i fysik 2? det räcker alltså med den högre behörigheten i kurserna då jag redan har slutbetyg från gymasiet? Mitt slutbetyg är från 2013.
    • Anna : Behörigheten är viktigast för att Obehöriga deltar inte i konkurrensen om utbildningsplats och över huvudet taget ej får någon chans. Högskoleutbildningar i Sverige kan inte göra undantag och ta in obehöriga, som t.ex Yrkeshögskola kan göra.
    • Anna : Och Ja, du behöver inte ha betyg i fysik 1 och det beror inte på att du har eller inte har slutbetyg från gymnasiet. Det är en generell regel att man ska ha GRUNDLÄGGANDE BEHÖRIGHET + Särskild behörighet. Grundläggande behörighet kan man uppnå på olika sätt, t.ex genom ett slutbetyg. För särskild behörighet till läkarprogrammet krävs det godkända betyg i Fysik 2, Kemi 2, Biologi 2 och matematik 4. Det är JUST DE HÄR FYRA KURSER som utgör Särskild behörighet till läkarprogrammet. Om man har eller inte har betyg i "underliggande" kurser i samma ämnen spelar ingen roll.
    Läs alla kommentarer