Sandra
    Hej!

    Jag läser just nu på Ämneslärarprogrammet Samhäll. Min fråga är vad behöver jag för att kunna undervisa i Juridik på gymnasieskola ?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Sandra,

    Det finns 3 gymnasiaIa kurser inom ämnet "juridik"; Privat juridik, Affärsjuridik och Rätten & SamhäIIet
    men det verkar som att ingen högskoIa/universitet i Sverige har examinationsrätt för gymnasieIärare i juridik.
    ViII man bIi behörig Iärare i jurdik på gymnasiet bör man skaffa sig Lärarexamen /med behörighet i vilka ämnen som heIst/ och Iäsa 90 högskoIepoäng juridik (tre terminer på heltid), och sedan ansöka om utökad IärarIegitimation. Mer information finns på sidan Krav för att få Behörighet på SkoIverkets hemsida.