Johanna

    Hej! Jag vet inte riktigt vad jag vill jobba med men vet att jag vill vidareutbilda mig. Jag har några funderingar dock. Jag har bland annat intresse av att lära ut engelska och svenska utomlands. Jag undrar vad som krävs för detta? Finns det specifika utbildningar för att lära ut svenska till de som ska lära sig det som andra språk? När det gäller engelska så har jag läst att man kan ta TEFL-kurser men jag har också hört att det inte är tillräckligt i alla länder? Vilken mer utbildning borde jag läsa för att lättare få jobb som engelsklärare utomlands? Jag är även väldigt intresserad av konst, mytologi, teater, språk, andra länder, ja mycket kultur helt enkelt och undrar om ni kan rekommendera yrken inom dessa områden? Jag har tittat på arbetsförmedlingens hemsida men tycks endast hitta relativt få yrken inom det området, finns det fler som inte nämns? Finns det även yrken som handlar om mytologi? Finns det yrken förutom lärare som kan öka möjligheterna att arbeta i andra länder? (gärna med kultur) Tack på förhand! Mvh Johanna Hultgren

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Johanna!
    ang.undervisa i svenska i engelska - rekommenderar jag ämneslärarprogrammet för gymnasieskolan (utbilda sig till gymnasieläre i svenska och engelska tar minst fem år, om man läser på heltid).

    Exempel på yrken inom kultur: var god se framtid.se/yrken/kultur-media-design
    och utbildningar finns inom olika skolformer.
    Du får bl.a gärna kika på yrkeshögskoleutbildningar, t.ex  utbildning/natverkstan-kultur-vast/internationell-kulturprojektledare, utbildning/yrkeshogskolan-i-landskrona/eventkoordinatorutbildning/cm-education-ab/immersive-experience-creator och utbildning/frans-schartaus-handelsinstitut/teater-event-scentekniker samt utbildning/yrgo-hogre-yrkesutbildning-goteborg/teater-event-scentekniker
    Hela utbudet av yrkeshögskoleutbildningar finns på www.yhguiden.se

    • :

      Hej! Tack för svar! Jag undrar även vilka yrken som öppnar fler möjligheter till arbete utomlands? Är det relativt lätt att få jobb som konservator eller arkivarie utomlands? Och finns det andra yrken att överväga för utomlandsarbete?

      Jag undrar även lite över yrket prop maker, är detta ett yrke som öppnar dörrar utomlands? Och hur ser det ut på den svenska arbetsmarknaden? Jag har alltid varit intresserad av konst och tycker om att måla och teckna mycket men har inte gjort 3D modeller tidigare så jag vet inte om jag skulle vara bra på det eller inte, har ni något tips för någon som är intresserad av den branschen men inte har någon direkt erfarenhet av 3D-skapande?

      Tack på förhand!

      Mvh Johanna Hultgren

    • Anna : Jag tror det svenska namnet på "prop maker" är Attributmakare; så kika gärna på https://www.framtid.se/yrke/attributmakare
    • Anna :

      ang. skaffa jobb Utomlands: så kan det vara väldigt olika i olika länder. Jag tänker också på språkkunskaper (det är inte i alla länder som man kommer långt med endast engelska... :). Jag undrar också om det är inom EU eller utanför som du vill jobba; för att i många länder behöver du i så fall ansöka om Arbetstillstånd, t.ex i USA och det är inte alls självklart att få arbetstillstånd. ... ang. 3D-yrken: kika på https://www.framtid.se/yrke/3d-printgrafiker och andra "3D-yken" på www.framtid.se Relevanta (i alla fall för Sverige) utbildningar kan finnas bl.a inom yrkeshögskola.

    • : Okej, Jag är intresserad av jobb både inom och utanför eu:)
    • Anna : Inom EU och utanför EU är det olika regler för arbetstillstånd. Ta reda på vad gäller för det landet som du vill jobba i. Du kan t.ex läsa på ambassadens hemsida eller ställ frågor till landets ambassad, är mina tips.
    Läs alla kommentarer