Jennifer

    Hej! Jag läser nu ett beteendevetenskapligt program som resulterar i en kandidatexamen i pedagogik (90 hp). Om jag skulle vilja bli lärare kan jag då komplettera med att läsa andra ämnen som jag vill undervisa i tex på gymnasiet? Jag menar alltså om jag har en kandidatexamen 180 hp, varav 90hp är i pedagogik och sedan läser 90+90 hp i tex historia och samhällskunskap, kan jag då få en lärarexamen?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej Jennifer,
    en gymnasielärare brukar ha 120 hp i sitt första undervisningsämne och 90 hp - i sitt andra (bi-ämne). Vad gäller om du skulle kunna ta ut lärarexamen, så måste jag hänvisa dig till studievägledare på lärarhögskolorna. Frågan är om innehåll i KPU, kompletterande pedagogisk utbildning och de kurser i pedagogik som du läst, är "likvärdiga"? Jag tror tyvärr inte att de är det, i alla fall inte helt. KPU brukar vara inriktad mot vissa ämnen och så är det också skillnad på KPU för blivande grundskolelärare respektive gymnasielärare.

    Studie- och yrkesvägledare