Hej Josefin!
    Du får vända dig till studievägledare på den institutionen där det programmet ges från vilket du vill ta ut examen.
    Det vanliga sättet är att man söker och kommer in på ett högskole/Universitetsprogram (gäller för de svenska lärosätena) och om man sedan innan har godkända högskolepoäng ansöker man i så fall om Tillgodoräknande av tidigare utbildning. Och först efter det får man svar om vad (om något) kan bli tillgodoräknat. Det brukar tyvärr vara mycket svårt att få någon form av förhandsbesked - utan man får svar: "sök till programmet. Om du blir antagen ansök om Tillgodoräknande efter det att du fick antagningsbesked där det står ANTAGEN".
    Jag förstår att du vill veta hur lång tid kommer det att ta för dig att läsa ett beteendevetenskapligt program eller genom fristående kurser uppnå kraven och kunna få examen som beteendevetare, men för lärosätena handlar det om att de inte vill lägga tid på de personer som inte kommer bli Antagna (som kommer avstå från att söka eller de som söker men ej kommer in t.ex på grund av för låga meriter). Sedan är det också så att kursinnehåll inom högskoleprogram kan ändras ganska mycket på kort tid. Säg att du skulle få förhandsbesked om att "de här kurserna från din tidigare utbildning kommer bli tillgodoräknade" men du kommer inte in nu till hösten, utan först till hösten nästa år eller näst-nästa år och då kanske kursinnehåll i programmet har ändrats, så gäller inte det svaret du tidigare har fått och du blir tvungen att läsa hela programmet ändå.
    Du kan själv ta fram kursinnehåll i några beteendevet.program på olika lärosäten (det är inte hemligt vilka kurser som ingår - ofta hittar man kursinnehåll på utbildningarnas webbplatser, men annars får du den förteckningen om du kontaktar de utbildningsansvariga) och du kan själv se om du redan har godkända betyg i några kurser som ingår i programmet. I beteendevet.programmen kan en "valfri termin" ingå och det är i så fall bra för dig, för att inom den valfria terminen kan man ganska fritt välja vilka kurser man läser. Så, min gissning är att det är ganska troligt att du skulle kunna tillgodoräkna dig 30 hp från din tidigare utbildning, men då är det ändå 150 hp kvar att läsa vilket motsvarar studier på heltid i fem terminer.