hanna
    Hej!
    Jag gick samhäll inriktning beteendevetenskap på gymnasiet. Jag läste första året matte 1b och andra året 2b, men jag klarade inte matte 2b utan fick F. Nu undrar jag om jag om jag kan säka in till grundlärarprogrammet på bara matte 1b ?
    tack på förhand :)

    1 Svar

    Hej Hanna!

    Du behöver en grundläggande behörighet för att söka till högskola/universitet.
    För att få en högskoleförberedande examen måste du ha minst 2250 av 2500 gymnasiepoäng där du har ett godkänt gymnasiearbete samt godkänt i Svenska/Svenska för andraspråk 3, Engelska 2 och Matematik 1.

    Det finns många olika former av lärarutbildningar och det kan variera vilken ålder och vilka ämnen du vill undervisa i.
    Ibland krävs även en särskild behörighet, om du t.ex vill undervisa i åk4-6 krävs det på Stockholms universitet att du förutom grundläggande behörighet även ska ha läst följande kurser:
    Matematik 2a alternativt Matematik 2b alternativt Matematik 2c, Naturkunskap 1b alternativt Naturkunskap1a1 + 1a2 och Samhällskunskap1b alternativt Samhällskunskap 1a1 + 1a2.

    Om du däremot vill läsa grundlärarprogrammet med inriktning fritidshem krävs inte matte 2. Då krävs endast Naturkunskap 1b alternativt Naturkunskap 1a1 + 1a2 och Samhällskunskap 1b alternativt Samhällskunskap 1a1 + 1a2.

    Lycka till!
    Vänliga hälsningar
    Melina SYV